دنیای سیاه و سفید

ابلیس نظریه پردازی می کند

نظریه های نژادپرستی، به برتری یک نژاد بر سایر نژادها تاکید دارد؛ بر اساس معیارهای نژادپرستانه، ارزش افراد به عضویت آنها در ملت و جامعه ای که بر مبنای هویت جمعی-نژادی شکل گرفته است، بستگی دارد. 

اسلام نژادپرستی را مذمت کرده و به انسانها فارغ از نژاد و رنگ و زبان و... آنها توجه می‌کند.

خدا در آیات ۷۱ تا ۸۵ سوره ص، ضمن بیان داستان آفرینش انسان و سجده فرشتگان، دلیل عدم سجده شیطان بر انسان را برتری جویی او می‌داند. خداوند می‌فرماید: «(همه سجده کردند) جز ابلیس که تکبر ورزید و از کافران بود.»

خطر کبر، خودپسندی و نژاد پرستی تا اندازه ای است که انسان را از دایره ایمان خارج می‌کند.

تفکر مردمی که خود را در جنسیت، قبیله، خانواده، نسب، رنگ، وطن و نژاد، رشته تحصیلی، شغل و ... برتر از دیگران می‌دانند، ریشه در جهل، غرور و تکبر دارد و پیروی از شیطان است. زیرا شیطان اولین نژاد پرستِ تاریخ و بنیان‌گذار تبعیض نژادی است.

 

 

بقیه در ادامه مطلب >>> 

 

بهشت انحصاری

از آیات مختلف قرآن چنین بر می‌آید که اکثر اقوامی که انبیای الهی در بین آنها به پیامبری برانگیخته می‌شدند، اقوامی لجوج و متعصب بودند، اما در این میان قوم یهود، از جایگاه ویژه‌ای در بین اقوام متعصب برخوردار است.

بر اساس آیات قرآن، یهودیان خود را نژاد برتر می‌دانستند و معتقد بودند بهشت به خاطر آنها آفریده شده و آتش جهنم با آنها چندان کاری ندارد، آنها فرزندانِ خدا و دوستان خاص او هستند.*۱

این پندارهای موهوم آنها را از یک سو به ظلم و جنایت و گناه و طغیان و از سوی دیگر به کبر و خود پسندی و خود برتر بینی کشاند. بعلاوه یهود توانست در کنار ترویج سایر تفکرات خود، این تفکر را نیز نشر دهد.

موضوع تساوی انسان‌ها و محکومیت هر نوع تبعیض نژادی و فامیلی و طبقاتی و اینکه فرزندان آدم از نظر حقوقِ انسانی با هم برابرند، از مسائل مهم اجتماعی قرآن است که در آیات زیادی مطرح شده است.

قرآن این مسأله را _ که امروز به یکی از پیچیده ترین مسائل اجتماعی جهان تبدیل شده است _ با منطقی سهل و آسان بیان می‌کند و با ارائه دادن نحوه پیدایش افراد و دلیل تفاوت انسانها، برتری‌های موهوم نژادی را محکوم می‌کند.*۲

خدا تفاوت رنگ و زبانها را از نشانه های قدرت خود می‌داند*۳ و برای محکوم کردن افسانه تبعیض نژادی، روی این نکته که انسان‌ها از ریشه واحد آفریده شده‌اند، تکیه کرده است.*۴

[۱. مائده/۱۸ ، بقره/۸۰؛ 2. حجرات/۱۳؛ 3. روم/۲۲؛ 4. نساء/۱]

 

پایان یک بازی الکی

احادیث پیامبر و اهل بیت در نکوهش نژاد پرستی فراوان است. پیامبر هرگز به واسطه‌ی نَسَب، نژاد و رنگ پوست میان افراد و اصحاب فرق نمی‌گذاشت؛ جایگاه و احترام بلال حبشی سیاه پوست در نزد پیامبر، دلیلی بر اثبات این مدعاست.

سایر اهل بیت نیز چنین سیره ای داشتند. در سپاه امام حسین(علیه السلام) نیز هیچ فرقی میان کودک و پیرمرد، مسلمان و مسیحی و غلام سیاه پوست حضرت، «جون» وجود ندارد و همه به یک نسبت از محبت امام برخوردار می‌شوند.

این سیره و رسم انسانی در زندگی همه اهل بیت ادامه دارد و حضرت مهدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امام زمان مظهر لطف و رحمت خداست و نگاه او به انسان، کاملا رحمانی است.

به همین خاطر ظهور امام زمان پایان عمر شیطان ملعون و تمام تبعیض ها و برتری طلبی های موهوم و نژاد پرستی های نفرت انگیزی است که شیطان آن را پایه گذاری کرده و ترویج می‌کند.

[بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۳۴۸]

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)