۳۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

سفیانی (بخش 2)

{دیکشنری مهدوی - شماره 20}

س- سفیانی (بخش دوم)

زمان قیامش: امام باقر(ع) فرمودند: سُفیانی و قائم در یک سال خواهند بود.*۱

امام صادق(ع) فرمودند: خروج سفیانی از امور حتمی است و در ماه رجب واقع میشود.*۲ (البته این احتمال نیز وجود دارد که در ماه دیگری خروج کند و بداء حاصل شود و زمانش تغییر کند.)

اقداماتش: او در شام خروج میکند. با تظاهر به دینداری مردم فراوانی را فریب میدهد و در کشورهای اسلامی کشتار راه می اندازد و برای کشتن آنان جایزه تعیین میکند. مدت حکومتش ۹ماه است. پس از ظهور امام زمان، لشکری برای جنگ میفرستد ولی در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه) به امر خدا همه لشکریانش جز چند نفر، در زمین فرو رفته و هلاک میشوند.*۳

( 1-غیبة نعمانی باب۱۴؛ ۲- کمال الدین باب۵۷؛ ۳- فرهنگنامه مهدویت ص۲۰۵)

فایل عکس نوشته در ادامه مطلب 

  • پنجشنبه ۳۱ خرداد ۹۷

آیا امام زمان(عج)، همه مسائل را با شمشیر حل می کند؟

{پرسش و پاسخ مهدوی - شماره 20}

آیا امام زمان، همۀ مسائل را، با شمشیر حل می‌کند!؟

پاسخ: بعضی‌ها تصور عامیانه‌ای دارند که وقتی امام زمان بیاید، با شمشیر همۀ مسائل را حل می‌کند! البته در جریان قیام حضرت، قطعاً شمشیر (سلاح) به کار گرفته خواهد شد، اما هم مقدمات بسیاری می خواهد و هم با لوازم بسیاری همراه خواهد بود.

آن روز هم که دستهای امام علی را بسته بودند، شمشیر بود ولی به دلیل نبودن آن مقدمات و لوازم، به کار گرفته نشد. این شمشیر همان شمشیر است که تنها موقعیت بیرون آمدن از نیام را خواهد داشت.

اگر بهره‌گیری از شمشیر بدون توجه به قواعدش بیان شود، آن وقت تصویری که دشمنان امام زمان از ایشان به جهان ارائه می‌دهند و مردم را از ایشان می‌ترسانند، تأیید می‌شود؛ تصویر یک سلطان ستمگر و بی‌تدبیر که وقتی بیاید، می‌خواهد همۀ مسائل را صرفاً با تکیه به شمشیر حل کند.

(کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه؛ تالیف استاد علیرضا پناهیان)

فایل عکس نوشته در ادامه مطلب 

  • چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷

بوی کدام پیراهن؟

{از عاشورا تا ظهور - شماره 20}

بوی کدام پیراهن ؟!

نقل شده بعد از بازگشت حضرت یوسف به کنعان، حضرت یعقوب با اصرار از او خواست که واقعه را تعریف کند، یوسف نیز داستان را تعریف کرد تا به جایی رسید که "برادران لباسش را کندند و او را در چاه انداختند" در این هنگام حضرت یعقوب از هوش رفت!! (برگرفته از فرات تا فرات، ج۱، ص۲۸)

شکی نیست که جریان حضرت یوسف(ع) و امام حسین(ع) با هم قابل مقایسه نیستند اما حضرت یعقوب در اوج قدرتِ روحی نتوانست آن بَلای یوسف را تحمل کند! به راستی کدام یک از ما به جهت مصائب امام حسین از هوش رفته ایم؟!

واقعه ی عاشورا بلایی بود که امام حسین آن را به جهت هدایت ما تحمل کرد؛ اگر کسی عظمت عاشورا را درک کند قطعا متوجه خواهد شد که جریان ابلیس - در آن روز - شکست خورده و ماندگاری نخواهد داشت، پس ایمان به پایان این حرکت می آورد. اینجاست که بلای امام حسین با بلای حضرت مهدی پیوند می خورد؛ غیبت را ابتلای عظیم امام زمانِ می داند - که ایشان را از به تحقق رساندن وعده های خدا و گرفتن انتقام از قاتلین جد بزرگوارشان مانع شده!! - لذا آرزو و خواسته اش چنین می شود.

 

فایل عکس نوشته در ادامه مطلب 

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۹۷

(1-10) Introducing Mahdavi Books

{Introducing Mahdavi Books - No. 1-10}

{1}

The book of “Al-Ghayba al-Nu’mani”

This precious book is written by “Muhammad bin Ibrahim Nu’mani”. He is one of the greatest Shia narrators in the early fourth century A.H. (After Hijrah), a gifted writer with deduction power who has a comprehensive knowledge about science of Rijal (biographical evaluation of narrators) and Hadith (evaluation the integrity of narrations), Muhammad bin Yaqub Kuleyni’s (the author of Usul al-Kafi) student and he is so respectable and known among Shia scholars and Faqihs (Islamic jurisprudents). This book is undoubtedly one of the best books about narrations related to Imam Mahdi’s (PBUH) characteristics, Occultation and the Reappearance era and their features. All narrations are documented and the documents are valid and preferred by experts. (Mahdism textbook, v. 1, p. 59)

This book is one of most valid sources in Mahdism subjects especially the Occultation. (Ta zuhoor (till the Reappearance), Ayatollah Najm al-Din Tabasi, v. 2)

This is the oldest book among the books related to Imam Mahdi’s (PBUH) Occultation. Scholars like Sheikh al-Mufid and Sheikh al-Tusi have used this book and quoted its narrations. (Ayatollah Madani Bejestani, Farhang e kotob e hadithi e Shia (the encyclopedia of Shia Hadith books), v. 1)

 

Read the rest 

  • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

وجود امامت، اتمام حجت الهی (بخش 1)

{دلایل عقلی امامت و مهدویت - شماره 20}

وجود امامت، اتمام حجت الهی (بخش۱)

یکی دیگر از ادله ‌ی عقلی ضرورت وجود امام را بصورت اجمال بیان می ‌نماییم: هدایت الهی در دو بُعد تکوینی و تشریعی انجام می‌ پذیرد. در نوع هدایت تکوینی، اختیار، جایگاهی نداشته و آفرینش به گونه‌ای است که ناگزیر باید تن در داد و عُدول از آن امکان ‌پذیر نیست، مثل رشد و نمو، جوانی و پیری، که هیچ کس نمی‌تواند تقاضای همیشه جوان ماندن را بکند. نعمت هدایت تکوینی موجودات را قرآن نیز تأیید فرموده است:

{قالَ رَبُّنَا الَّذی أعْطی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی}. (یعنی: پروردگار ما کسی است که هر چیز را آفرید و آن را به سوی غایت وجودیَش هدایت نموده است).

اما در هدایت تشریعی و رسیدن به کمالات معنوی و سیر و سلوک الهی، خداوند به انسان قدرت انتخاب داده است، تا به هر طریق ممکن خود در ارتقاء و کمال نفسانی خویش سهیم باشد. در هدایت تشریعی، خواست، جدیت، پشتکار، اطاعت محض و تقوای الهی فوق العاده تأثیر گذار هستند و انسان خود مُخیّر است، در مسیر سعادت و یا راه مخوف ضلالت گام بردارد؛

البته خداوند متعال، پیامبران و کتاب‌های آسمانی فرستاده و راه را از بیراهه نشان داده است. این انسان که در نوع هدایت تشریعی به او اختیار داده شده است، می‌تواند در مسیر خیر و نیکی، حرکت نموده، به تکامل معنوی و اوج کمال برسد و بالعکس. {إِنّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمّا شاکِراً وَإِمّا کَفُوراً} با مطالعه‌ی دقیق در معارف اصیل اسلامی به ویژه قرآن مجید، در می یابیم که یکی از دلایل و اهداف بعثت پیامبران، اتمام حجت از طرف خداوند متعال است. (ادامه دارد...)

فایل عکس نوشته در ادامه مطلب 

  • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

روایتی شیرین و امید بخش

{هزار و یک نکته پیرامون امام زمان(عج) - شماره 20}

روایتی بسیار شیرین و امید بخش

امام حسن عسکری(ع) فرمودند: هنگامی که خدا، مهدی این امت را به من بخشید، دو مَلَک را فرستاد. پس او را به سرا پرده‌های عرش بردند تا اینکه او را در محضر خدای عزوجل قرار دادند. پس خداوند به او فرمود:

آفرین به تو بنده‌ام برای یاری دینم و اظهار امرم و هدایت بندگانم. سوگند می‌خورم که به سبب تو بگیرم و به خاطر تو عطا کنم و به خاطر تو ببخشم و به خاطر تو عذاب کنم (ملاک من در عطا و عذاب و رحمت، تو هستی). برگردانید او را ای دو مَلَک. برگردانید او را به سوی پدرش با مهربانی، پس بدرستی که او در ضمانت و حمایت من است و چشم من به اوست تا اینکه حق را به وسیله او محقق کنم و باطل را به دست او نابود سازم و دین برای من پا بر جا شود.

(بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۷)

فایل عکس نوشته در ادامه مطلب 

  • شنبه ۲۶ خرداد ۹۷

هرگز این صلوات را ترک نکن

{ادعیه و زیازات مهدوی - شماره 20}

هرگز این صلوات را ترک نکن

صلواتى که به ابو الحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده اند. سیّد ابن طاووس فرموده: این صلوات از مولاى ما حضرت مهدى روایت شده و حتى اگر تعقیب روز جمعه را به جهت، عذرى نتوانستى بخوانى، هرگز این صلوات را ترک نکن به جهت امرى که خدا جل جلاله ما را به آن آگاه نموده است.

آنگاه سیّد در ادامه سند آن را با متن صلوات نقل کرده، امّا شیخ در مصباح المتهجد فرموده: این صلوات از حضرت صاحب الزّمان روایت شده که در مکّه بدست ابوالحسن ضرّاب اصفهانى رسیده است و ما سند آن را بخاطر اختصار نسخه ذکر نکردیم.

و آن دعا این است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اللَّهُمَّصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْمُصْطَفَى فِی الظِّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ کُلِّ آفَةٍ الْبَرِی ءِ مِنْ کُلِّ عَیْبٍ الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ ......

فایل عکس نوشته در ادامه مطلب 

  • جمعه ۲۵ خرداد ۹۷

خدایا با ظهور امام زمان نیازمندیهای ما را برطرف کن

« برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ، روی عکس کلیک کنید. »

128y

فرازی از دعای افتتاح

خداوندا با ظهور حضرت مهدی، نیازمندی های ما را برطرف بفرما...

***

خداوندا با ظهور حضرت مهدی، فقر ما را برطرف بفرما...

129y

منبع : منبع : واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان 

(sapp.ir/mahdiaran // eitaa.com/mahdiaran // iGap.net/mahdiaran)

  • پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷

نیکی به امام و تشکر از او

{اهمیت و چرایی دعا برای ظهور - شماره 20}

نیکی به امام و تشکر از او

دعا و زیارت، علاوه بر اینکه تشکر از خداست، تشکر از امام نیز هست؛ امامی که وجودش سراسر خیر و رحمت برای بندگان است و با وجود همه بی مهری هایی که از مردم می بیند به آنها از پدر، مهربان تر و از مادر، دلسوزتر است. هر نعمتی به برکت وجود او به بندگان می رسد و هر بلایی به عنایت او از مردم دور می شود. به راستی چگونه می توان قطره ای از دریای لطف و کرمِ او را پاسخ گفت؟

امام سجاد(ع) می فرماید: اما حق کسی که درباره ات نیکی نماید، آن است که او را سپاس گویی و کار نیکش را بازگو نمایی و جایگاهش را والا شماری و با اخلاص، بین خود و خدایت در حقش دعا کنی.

چه زیباست که با دعا برای (فرج) مهدی، در هر صبح و شام، درِ نیکی و احسانِ خود را به روی امام خویش باز کنیم و نَمی از یم نیکی هایش را سپاس گوییم.

(کتاب نگین آفرینش۲، ص۳۴)

فایل عکس نوشته در ادامه مطلب 

  • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

(1-10) Mahdism Dictionary

{Mahdism Dictionary - No. 1-10}

{1}

Because of the numerous words and titles used in Mahdism connection, in this series of Mahdavi messages, we are going to engage in more important and useful words and titles. God willing.

A- Abdal (the substitutes)

 (They are Imam Mahdi’s (PBUH) companions in the Reappearance era.) It is said that: “There are some known decent servants of Allah who the Earth is not vacant of them and whenever one of them is dead, Allah choose another one.” (1) It is narrated that: “They are a group of Imam Mahdi’s (PBUH) companions living in the current Syrian area and reach to him at the Reappearance and swear fealty to him.” (2) Imam Reza (PBUH) said: “Abdal are the successors whom Allah has set the substitutes for prophets.”(3)

A- Antioch

 (The place where the original Torah and Bible will be brought out after the Reappearance.) Antioch is the name of a city built 300 years before Christ by the Greeks and now located in Turkey borders. Maybe the use of Antioch in Mahdism narrations denotes the close relation between Imam Mahdi (PBUH) and Prophet Jesus (PBUH). Imam Baqir (PBUH) said: “(Imam Mahdi (PBUH)) brings out the (original) Torah and Bible from a land named Antioch.” (4)

(1: Kanz al-Ummal, v. 11; 2: Al-Ghayba al-Tusi, p. 476; 3: Al-Ihtijaj, v. 2; 4: Elal al-Sharaye’a, v. 1)

 

 

Read the rest 

  • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷
امام صادق(ع) میفرمایند:
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)