۳۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

سفیانی (2)

{دیکشنری مهدوی - شماره 20}

 

س - سفیانی (بخش دوم)

زمان قیامش: امام باقر علیه السلام فرمودند: سُفیانی و قائم در یک سال خواهند بود.*۱

امام صادق علیه السلام فرمودند: خروج سفیانی از امور حتمی است و در ماه رجب واقع میشود.*۲ (البته این احتمال نیز وجود دارد که در ماه دیگری خروج کند و بداء حاصل شود و زمانش تغییر کند.)

اقداماتش: او در شام خروج میکند. با تظاهر به دینداری مردم فراوانی را فریب میدهد و در کشورهای اسلامی کشتار راه می اندازد و برای کشتن آنان جایزه تعیین میکند. مدت حکومتش ۹ماه است. پس از ظهور امام زمان، لشکری برای جنگ میفرستد ولی در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه) به امر خدا همه لشکریانش جز چند نفر، در زمین فرو رفته و هلاک میشوند.*۳

[1-غیبة نعمانی باب۱۴؛ ۲- کمال الدین باب۵۷؛ ۳- فرهنگنامه مهدویت ص۲۰۵]

 

20b

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۳۱ خرداد ۹۷

آیا امام زمان همه مسائل را با شمشیر حل می کند؟

{پرسش و پاسخ مهدوی - شماره 20}

 

بعضی‌ها تصور عامیانه‌ای دارند که وقتی امام زمان بیاید، با شمشیر همۀ مسائل را حل می‌کند! البته در جریان قیام حضرت، قطعاً شمشیر (سلاح) به کار گرفته خواهد شد، اما هم مقدمات بسیاری می خواهد و هم با لوازم بسیاری همراه خواهد بود.

آن روز هم که دستهای امام علی را بسته بودند، شمشیر بود ولی به دلیل نبودن آن مقدمات و لوازم، به کار گرفته نشد. این شمشیر همان شمشیر است که تنها موقعیت بیرون آمدن از نیام را خواهد داشت.

اگر بهره‌گیری از شمشیر بدون توجه به قواعدش بیان شود، آن وقت تصویری که دشمنان امام زمان از ایشان به جهان ارائه می‌دهند و مردم را از ایشان می‌ترسانند، تأیید می‌شود؛ تصویر یک سلطان ستمگر و بی‌تدبیر که وقتی بیاید، می‌خواهد همۀ مسائل را صرفاً با تکیه به شمشیر حل کند.

[کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه؛ تالیف استاد علیرضا پناهیان]

 

20m

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷

بوی کدام پیراهن؟

{از عاشورا تا ظهور - شماره 20}

 

نقل شده بعد از بازگشت حضرت یوسف به کنعان، حضرت یعقوب با اصرار از او خواست که واقعه را تعریف کند، یوسف نیز داستان را تعریف کرد تا به جایی رسید که "برادران لباسش را کندند و او را در چاه انداختند" در این هنگام حضرت یعقوب از هوش رفت!! [برگرفته از فرات تا فرات، ج۱، ص۲۸]

شکی نیست که جریان حضرت یوسف و امام حسین با هم قابل مقایسه نیستند اما حضرت یعقوب در اوج قدرتِ روحی نتوانست آن بَلای یوسف را تحمل کند! به راستی کدام یک از ما به جهت مصائب امام حسین از هوش رفته ایم؟!

واقعه ی عاشورا بلایی بود که امام حسین آن را به جهت هدایت ما تحمل کرد؛ اگر کسی عظمت عاشورا را درک کند قطعا متوجه خواهد شد که جریان ابلیس - در آن روز - شکست خورده و ماندگاری نخواهد داشت، پس ایمان به پایان این حرکت می آورد. اینجاست که بلای امام حسین با بلای حضرت مهدی پیوند می خورد؛ غیبت را ابتلای عظیم امام زمانِ می داند - که ایشان را از به تحقق رساندن وعده های خدا و گرفتن انتقام از قاتلین جد بزرگوارشان مانع شده!! - لذا آرزو و خواسته اش چنین می شود.

 

20l

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۹۷

Introducing Mahdavi Books - First series

The book of “Al-Ghayba al-Nu’mani”

This precious book is written by “Muhammad bin Ibrahim Nu’mani”. He is one of the greatest Shia narrators in the early fourth century A.H. (After Hijrah), a gifted writer with deduction power who has a comprehensive knowledge about science of Rijal (biographical evaluation of narrators) and Hadith (evaluation the integrity of narrations), Muhammad bin Yaqub Kuleyni’s (the author of Usul al-Kafi) student and he is so respectable and known among Shia scholars and Faqihs (Islamic jurisprudents). This book is undoubtedly one of the best books about narrations related to Imam Mahdi’s (PBUH) characteristics, Occultation and the Reappearance era and their features. All narrations are documented and the documents are valid and preferred by experts. (Mahdism textbook, v. 1, p. 59)

This book is one of most valid sources in Mahdism subjects especially the Occultation. (Ta zuhoor (till the Reappearance), Ayatollah Najm al-Din Tabasi, v. 2)

This is the oldest book among the books related to Imam Mahdi’s (PBUH) Occultation. Scholars like Sheikh al-Mufid and Sheikh al-Tusi have used this book and quoted its narrations. (Ayatollah Madani Bejestani, Farhang e kotob e hadithi e Shia (the encyclopedia of Shia Hadith books), v. 1)

 

The book of “Kamal al-Din and Tamam al-Nimeh”

The writer of this book, Sheikh al-Saduq, is one of the greatest persons in the Islamic world and one of the most outstanding and bright persons of knowledge and superiority who was born due to a prayer by Imam Mahdi (PBUH) (It’s a long story).

Sheikh al-Saduq writes in the beginning of his book: “In my dream, I saw I was circumambulating the Kaaba. In the seventh round I saw my master, Qa’im, standing at the door of Kaaba. I approached him with a heavy heart and a gloomy mood… I said: “Hello.” He answered and said: “Why don’t you write a book on the Occultation so that your sadness and sorrow goes away?” I said: “O son of the Messenger of Allah, I have already written about the Occultation.” He said: “Not that way; I now order you to write a book on the Occultation and mention the occultation of prophets in it.””

This book consists of 2 parts: 1. General subjects and comprehensive Hadiths about the occultations in previous nations and proving the fact that the Occultation of Imam Mahdi (PBUH) is not something new, but rather has a long history. 2. Subjects like: birth, Imamate, the Occultation and its reasons, visits, letters issued by Imam Mahdi (PBUH) and … . (Mahdism textbook, v. 1, p. 61)

 

Read the rest 

  • دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷

وجود امامت، اتمام حجت الهی (1)

{دلایل عقلی امامت و مهدویت - شماره 20}

 

یکی دیگر از ادله ‌ی عقلی ضرورت وجود امام را بصورت اجمال بیان می ‌نماییم: هدایت الهی در دو بُعد تکوینی و تشریعی انجام می‌ پذیرد. در نوع هدایت تکوینی، اختیار، جایگاهی نداشته و آفرینش به گونه‌ای است که ناگزیر باید تن در داد و عُدول از آن امکان ‌پذیر نیست، مثل رشد و نمو، جوانی و پیری، که هیچ کس نمی‌تواند تقاضای همیشه جوان ماندن را بکند. نعمت هدایت تکوینی موجودات را قرآن نیز تأیید فرموده است:

« قالَ رَبُّنَا الَّذی أعْطی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی »

یعنی: پروردگار ما کسی است که هر چیز را آفرید و آن را به سوی غایت وجودیَش هدایت نموده است.

اما در هدایت تشریعی و رسیدن به کمالات معنوی و سیر و سلوک الهی، خداوند به انسان قدرت انتخاب داده است، تا به هر طریق ممکن خود در ارتقاء و کمال نفسانی خویش سهیم باشد. در هدایت تشریعی، خواست، جدیت، پشتکار، اطاعت محض و تقوای الهی فوق العاده تأثیر گذار هستند و انسان خود مُخیّر است، در مسیر سعادت و یا راه مخوف ضلالت گام بردارد؛

البته خداوند متعال، پیامبران و کتاب‌های آسمانی فرستاده و راه را از بیراهه نشان داده است. این انسان که در نوع هدایت تشریعی به او اختیار داده شده است، می‌تواند در مسیر خیر و نیکی، حرکت نموده، به تکامل معنوی و اوج کمال برسد و بالعکس. « إِنّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمّا شاکِراً وَإِمّا کَفُوراً » با مطالعه‌ی دقیق در معارف اصیل اسلامی به ویژه قرآن مجید، در می یابیم که یکی از دلایل و اهداف بعثت پیامبران، اتمام حجت از طرف خداوند متعال است. (ادامه دارد...)

 

20n

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۷ خرداد ۹۷

روایتی شیرین و امید بخش

{هزار و یک نکته پیرامون امام زمان - شماره 20}

 

امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: هنگامی که خدا، مهدی این امت را به من بخشید، دو مَلَک را فرستاد. پس او را به سرا پرده‌های عرش بردند تا اینکه او را در محضر خدای عزوجل قرار دادند. پس خداوند به او فرمود:

آفرین به تو بنده‌ام برای یاری دینم و اظهار امرم و هدایت بندگانم. سوگند می‌خورم که به سبب تو بگیرم و به خاطر تو عطا کنم و به خاطر تو ببخشم و به خاطر تو عذاب کنم (ملاک من در عطا و عذاب و رحمت، تو هستی). برگردانید او را ای دو مَلَک. برگردانید او را به سوی پدرش با مهربانی، پس بدرستی که او در ضمانت و حمایت من است و چشم من به اوست تا اینکه حق را به وسیله او محقق کنم و باطل را به دست او نابود سازم و دین برای من پا بر جا شود.

[بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۷]

 

20e

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۶ خرداد ۹۷

هرگز این صلوات را ترک نکن

{ادعیه و زیازات مهدوی - شماره 20}

 

صلواتى که به ابو الحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده اند. سیّد ابن طاووس فرموده: این صلوات از مولاى ما حضرت مهدى روایت شده و حتى اگر تعقیب روز جمعه را به جهت، عذرى نتوانستى بخوانى، هرگز این صلوات را ترک نکن به جهت امرى که خدا جل جلاله ما را به آن آگاه نموده است.

آنگاه سیّد در ادامه سند آن را با متن صلوات نقل کرده، امّا شیخ در مصباح المتهجد فرموده: این صلوات از حضرت صاحب الزّمان روایت شده که در مکّه بدست ابوالحسن ضرّاب اصفهانى رسیده است و ما سند آن را بخاطر اختصار نسخه ذکر نکردیم.

و آن دعا این است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْمُصْطَفَى فِی الظِّلالِ الْمُطَهَّرِ مِنْ کُلِّ آفَةٍ الْبَرِی ءِ مِنْ کُلِّ عَیْبٍ الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ ......

 

20p

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۵ خرداد ۹۷

خدایا با ظهور امام زمان نیازمندیهای ما را برطرف کن

128y

 

خداوندا با ظهور حضرت مهدی، نیازمندی های ما را برطرف بفرما...

[فرازی از دعای افتتاح]

 

129y

 

خداوندا با ظهور حضرت مهدی، فقر ما را برطرف بفرما...

[فرازی از دعای افتتاح]

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷

نیکی به امام و تشکر از او

{اهمیت و چرایی دعا برای ظهور - شماره 20}

 

دعا و زیارت، علاوه بر اینکه تشکر از خداست، تشکر از امام نیز هست؛ امامی که وجودش سراسر خیر و رحمت برای بندگان است و با وجود همه بی مهری هایی که از مردم می بیند به آنها از پدر، مهربان تر و از مادر، دلسوزتر است. هر نعمتی به برکت وجود او به بندگان می رسد و هر بلایی به عنایت او از مردم دور می شود. به راستی چگونه می توان قطره ای از دریای لطف و کرمِ او را پاسخ گفت؟

امام سجاد علیه السلام می فرماید: اما حق کسی که درباره ات نیکی نماید، آن است که او را سپاس گویی و کار نیکش را بازگو نمایی و جایگاهش را والا شماری و با اخلاص، بین خود و خدایت در حقش دعا کنی.

چه زیباست که با دعا برای (فرج) مهدی، در هر صبح و شام، درِ نیکی و احسانِ خود را به روی امام خویش باز کنیم و نَمی از یم نیکی هایش را سپاس گوییم.

[کتاب نگین آفرینش۲، ص۳۴]

 

20q

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷

Mahdism Dictionary - First series

Because of the numerous words and titles used in Mahdism connection, in this series of Mahdavi messages, we are going to engage in more important and useful words and titles. God willing.

 

A- Abdal (the substitutes)

 (They are Imam Mahdi’s (PBUH) companions in the Reappearance era.) It is said that: “There are some known decent servants of Allah who the Earth is not vacant of them and whenever one of them is dead, Allah choose another one.” (1) It is narrated that: “They are a group of Imam Mahdi’s (PBUH) companions living in the current Syrian area and reach to him at the Reappearance and swear fealty to him.” (2) Imam Reza (PBUH) said: “Abdal are the successors whom Allah has set the substitutes for prophets.”(3)

 

A- Antioch

 (The place where the original Torah and Bible will be brought out after the Reappearance.) Antioch is the name of a city built 300 years before Christ by the Greeks and now located in Turkey borders. Maybe the use of Antioch in Mahdism narrations denotes the close relation between Imam Mahdi (PBUH) and Prophet Jesus (PBUH). Imam Baqir (PBUH) said: “(Imam Mahdi (PBUH)) brings out the (original) Torah and Bible from a land named Antioch.” (4)

(1: Kanz al-Ummal, v. 11; 2: Al-Ghayba al-Tusi, p. 476; 3: Al-Ihtijaj, v. 2; 4: Elal al-Sharaye’a, v. 1)

 

H- The Hujjatia society

They are a group that have been the center of attention in Mahdism context since over half a century ago. This society was established in 1953 to fight Bahaism (that had also influenced the Pahlavi regiment) by Sheikh Mahmoud Zakerzadeh Tavallaei’s (Halabi) efforts in cooperation with a group of religious people. The existence of a clause in their statute has annoyed the revolutionaries before and after the revolution very much: “The society won’t interfere in political affairs in any way.”

Most people who returned from Bahaism by the society would write a letter of repentance which most of them are available in the Library of Astan Quds. They had confirmations from some Marja’s before the revolution that they still refer to. Their trained forces were divided into three types: some were against the revolution, some for the revolution and some were indifferent. The Hojjatieh society changed its stance regarding politics a few months prior to the revolution (September 1978) and went alongside with the revolution. After the revolution, the society was introduced as a dangerous element by some revolutionary leaders.

For instance, Imam Khomeini who once approved Mr. Halabi, gradually became pessimistic about the movement of the society and cut his support. And they, after going back and forth, officially announced their dissolution in a statement in 1983. Now that it’s been 35 years since their dissolution, some parties still talk about the influence of the society every now and then.

 

Read the rest 

  • سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب