۳۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

آن‌وقت حتماً می‌آمدی…

312y

عقربه‌های ساعت شرم دارند از ثانیه ثانیهٔ انتظارت

 

امام زمانم!

پدر مهربانمان!

کاش یک‌روز قلب‌های همهٔ ما برای نیامدنت تند‌تند می‌زد…

کاش همه با هم چشم به راهت می‌دوختیم و کاش جان‌های همهٔ ما در بی‌قراریِ دیر‌ آمدنت گُر می‌گرفت.

آن‌وقت حتماً می‌آمدی...

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۳۱ تیر ۰۱

وظایف نُوّاب ۱

{از تولد تا امروز - شماره 22}

 

با دقت تو صورت بچه‌ها متوجه شدم که چند نفرشون سوال دارند. جالبه! قبل از اینکه من بگم «اگر سوالی دارید بپرسید»، سعید گفت:«وظیفهٔ نواب دقیقاً چی بوده؟»

گفتم: «نواب اربعه از جانب امام مسئول رسیدگی به برخی امور و انجام وظایفی خاص بودند که من به مهم‌ترین اون‌ها اشاره می‌کنم

1️⃣نخستین و مهمترین وظیفهٔ نایبان به‌ویژه نایب اول، یعنی عثمان‌ بن سعید، از بین بردن شک و تردید مردم دربارهٔ وجود امام زمان بود. یعنی نایبان باید به شیعیان ثابت می‌کردند که امام حسن عسکری فرزندی دارد که الان امامه و این فرد، نایب خاص اون حضرته

2️⃣دومین وظیفهٔ اونها حفظ جان امام مهدی از راه پنهان کردن نام و مکان حضرت بود؛ امری که دستور خود حضرت بود. امام در توقیعی به محمد‌بن عثمان تأکید کردند که از ذکر نام و نشان ایشون خودداری کنه و برای پنهان کردن نام و مکان حضرت تلاش کنه

3️⃣اما سومین وظیفهٔ نایبان، سازماندهی و سرپرستی سازمان وکالت بود. سازمانی که وظایفی مثل پاسخ به پرسش‌ها و شبهات دینی مردم، دریافت وجوه شرعی مردم و انتقال اون‌ها به نایبان و امام رو به‌عهده داشت»

 

22ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۹ تیر ۰۱

یک شب نماز بخوان، یک‌ عمر راحت باش!

{یمانی دروغین - شماره 22}

 

«احمد الحسن» مانند مدعیان سایر فرقه‌های انحرافی، برخی از احکام اسلامی را تغییر داده و به صراحت اعلام کرده که برای تغییر احکام آمده است. به‌عنوان مثال یکی از احکامی که او تغییر داده، مربوط به نماز قضاست.

او مدعی است، چون شب بیست و سوم ماه‌ مبارک رمضان، شب قدر و ارزش آن معادل هزار ماه است، اگر کسی که چندین سال نماز قضا دارد، در این شب نماز یک‌ شبانه‌روزش را بخواند، دیگر نیازی به خواندن نماز قضای سال‌های گذشته ندارد.

باطل بودن این سخن واضح است زیرا هیچ دلیلی برای این ادّعا وجود ندارد و این حکم بر اساس قیاس بوده و در احکام فقهی باطل است.

باید توجه داشت که منظور از ارزش بالای نماز در زمان یا مکانی خاص، میزان ثواب آن است، نه این که تعداد نماز بیشتری برای شخص محسوب شود و نیازی به قضای نمازهای فوت شده، نباشد.

همچنین این سخنِ «احمد الحسن» مخالف روایت امام جواد است که در آن روایت از این کار منع کرده‌اند.*۱

[کافی، ج ۳، ص ۴۵۵]

 

22af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۸ تیر ۰۱

عدالت اجتماعی

{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 22}

 

از ابتدای خلقت تا به امروز، اندیشمندان تعابیر مختلفی برای عدالت در نظر گرفته‌اند و هر کدام عدالت را به گونه‌ای تعریف کرده‌اند.

اما عدالت در مبحث ولایت فقیه، مسئله‌ایست که می‌توان از آن با عنوان «عدالت اجتماعی» یاد کرد. شاید در ابتدا معنای محدودی از این عبارت برداشت شود اما بعد از دقت و تأمل می‌توانیم به معنای وسیعی برسیم که در محدودۀ مسائل اقتصادی اجتماع و جامعه خلاصه نشود بلکه همۀ ابعاد موجود در جامعه و همۀ ارتباطات میان انسان‌ها‌ و حتی میان انسان و دیگر موجودات را نیز در برگیرد.

خلاصهٔ کلام این که، عدالت اجتماعی به معنای وسیع آن، اصلاح روابط انسان در همۀ ابعاد، میان انسان با خود، اجتماع و حتی خالق است.

با توجه به این مطلب، چیزی که مشخص است این است که قطعاً افرادی می‌توانند این سطح از عدالت را در جامعه پیاده کنند که شناخت صحیحی از معارف قرآن و دستورات خداوند داشته باشند.

در وهلهٔ اول، قطعاً انبیا و ائمهٔ معصومین بیشترین شایستگی را برای اجرای این ‌گونه عدالت دارند و در اوضاع فعلی که از وجود ولیّ معصوم محروم هستیم و امام زمان در غیبت به‌سر می‌برند، ولیّ فقیه جامع‌الشرایط تنها کسی است که می‌تواند با اجرای این عدالت، جامعه را در مسیر پیشرفت قرار دهد.*۱

[۱- پیشینه و دلایل ولایت فقیه، ج ۴، ص ۳۲۳]

 

22ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۷ تیر ۰۱

خودت قاضی خودت باش

{جهان در عصر ظهور - شماره 22}

 

در دام تو آن مرغِ گرفتار، منم من / دنبال تو در کوچه و بازار، منم من

یکی از پایه‌های تأمین امنیت و آرامش، اجرای صحیحِ قوانین درست در جامعه است؛ پس جامعه باید دارای تشکیلات قضایی قوی و سالم باشد تا حقوق مردم را بدون کوچک‌ترین ظلمی به آن‌ها رسانده و ظالم را به سزای عملش برساند.

اما در زمان حکومتِ حضرت مهدی، مردم نیاز به دستگاهِ قضایی گسترده و پُر‌هزینه با کارکنان فراوان، ندارند زیرا خودِ آن‌ها از دانش و تربیتی خوبی برخوردارند و از تمام احکام دینی و دنیویِ خود اطلاع دارند. حتی زنان در خانه‌های خود با کتاب خدا و سنت رسول به قضاوت و حل کردن امور قضایی می‌پردازند.

افزون‌بر این، در سایهٔ عدل حکومت امام زمان، قوانین خداوند به طور کامل اجرا می‌شود.*۱

أَشْهَدُ أَنَّ بِوَلَایَتِکَ تُقْبَلُ الْأَعْمَالُ وَ تُزَکَّى الْأَفْعَالُ

گواهى مى‌دهم که اعمال بندگان به سبب پذیرش ولایت تو پذیرفته و رفتارهاى آن‌ها پاکیزه مى‌گردد.

[۱- سیمای جهان در عصر امام زمان، ج ۲، ص ۲۱۳]

 

22ad

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۶ تیر ۰۱

فرهنگ مهدویت، محرکی قوی

{نقش ایرانیان در ظهور - شماره 22}

 

باور مهدوی به عنوان عاملی قوی و محرّکی بزرگ، نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی برعهده داشت. یعنی مهدویت ارزش‌هایی ایجاد کرد که در روند انقلاب اثر‌گذار بود؛ انقلابی که توانست در سطح جهان تأثیرگذار باشد.

بدون تردید هر انقلابی با چنین وسعتی، در معرض آسیب‌های فراوان قرار می‌گیرد؛به‌خصوص اگر با اعلام حمایت از تمام مستضعفان عالَم همراه باشد و بتواند با صدور فرهنگِ انقلابِ خود به دیگر کشورها، سبب ایجاد حرکت‌هایی علیه مستکبران جهان شود.

در چنین اوضاعی، دشمن آرام نمی‌نشیند و با ترویج شبهات، شهوات، بدعت‌ها و حتی هجوم مستقیم سعی در جلوگیری از گسترش این فرهنگ خواهد نمود.

پس می‌توان گفت، گسترش فرهنگ مهدوی از توانمندترین عوامل رشد جامعه و موجب حفظ جامعه از فرو‌ رفتن در فسادها است.

 

22ac

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۵ تیر ۰۱

قسم به هجر، به گریه، به جای خالی تو...

307y

 

قسم به هجر، به گریه، به جای خالی تو / که هرچه تلخ‌تر آید ز یار، شیرین‌تر!

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۴ تیر ۰۱

قفل ظهور، ما هستیم

استاد رائفی پور :

تا روزی که جامعهٔ منتظر را بسازیم و برای ظهورِ حضرت آماده کنیم باید در همهٔ زمینه‌های نظامی، اقتصادی و... با عقلانیت پیش برویم و قوی شویم. در واقع قفل ظهور، ما هستیم که نتوانسته‌ایم سیستم خود را بسازیم و با سیستم مدرن جامعهٔ کفر مبارزه و رقابت کنیم.

[سخنرانی؛ سیستم سازی برای ظهور، ۹۸/۶/۲۲]

 

148z

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۴ تیر ۰۱

نور چشمی‌های پروردگار

{ویژگی یاران امام زمان - شماره 22}

 

یاران حضرت، دلی به وسعت اقیانوس و آرامشی به پهنای دریا دارند. در انجام وظیفهٔ خود و بیان حق از هیچ‌چیز و هیچ‌کس حتی از ملامت و سرزنش دوستان و زخم زبان دشمنان نمی‌ترسند. این دریادلان که برای ایفای نقش پُرمسئولیتِ یاریِ امام انتخاب شده‌اند. مغلوب سرزنشگران و فتنه‌جویان نمی‌شوند. حتی به قیمت از دست دادن جان و مال و آبروی خود و در هیچ شرایطی از حفظ آرمان‌های خود دست نمی‌کشند.

اینان، عزتمندانِ روزگار و نور چشمی‌های پروردگارند. گویا خودِ خودِ خدا حمایت و یاری آنان را برعهده گرفته است.*۱ آری! این وعدهٔ خدا به مؤمنان است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ. ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد.» *۲

ما هربار که از ترسِ تأیید نشدن یا طرد شدن در یک جمع، از گفتن حق و عقایدمان خودداری می‌کنیم در دام شیطان می‌افتیم پس، از بیان حقیقت نترسید زیرا ترس از سرزنش در قلب یاران امام‌زمان جایی ندارد.

[۱. سورهٔ مائده، آیهٔ ۵۴ / کافی جلد ۷، ص ۵۲؛ 2. آیهٔ ۷ سورهٔ محمد]

 

22ab

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۳ تیر ۰۱

دوره سعادت بشر

شهید استاد مطهری :

ما مسلمانان مخصوصاً شیعیان می‌گوییم «دورهٔ سعادت بشری» آن عصری است که دورهٔ عدل کامل است یعنی عصر ظهور حضرت حجت، آن دوره که اولین مشخصه‌اش این است که دوره حکومت عقل است یعنی دوره‌ای که در آن علم، اسیر و برده نیست.

[اسلام و مقتضیات زمان، ج۱، ص۵۰]

 

147z

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۲ تیر ۰۱
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب