{یمانی دروغین - شماره 23}

 

مدعیان دروغین مهدویت چون دلایل کافی برای ادعای خود ندارند به خواب و رویا متوسّل می‌شوند. «احمد بصری» هم از این قاعده مستثنی نیست و یکی از دلایل حقانیت خود را دیدن خواب و رویا می‌داند. بدین صورت که علاقمندان خواب می‌بینند یکی از اولیاء خدا به آن‌ها اعلام می‌کند که احمد الحسن بر حق و جانشین امام زمان است.

او می‌گوید چون شیطان نمی‌تواند به شکل پیامبر و اهل بیت ظاهر شود، پس اگر کسی آن‌ها را در خواب دید، سخنشان را باید مانند حدیث قطعی قبول کند. و رویا را روشی در تشخیص حقانیت خودش می‌داند و برای دیدن خواب دستورالعمل‌هایی هم صادر کرده است.

واقعاً آیا می‌توان عقل و روایات را نادیده گرفت و فقط به خواب استناد کرد؟ در حالی که یکی از معیارهای رویای صادقه بودن عدم مخالفت با روایات و عقل سلیم است و این خواب‌ها به تعبیر قرآن خواب‌های پریشان و خواطِر شیطانی است.

نکتهٔ مهم این است که بنابر روایات، شیاطین نمی‌توانند در قالب معصومین در بیایند اما می‌توانند ایجاد تخیّل کنند و شخص گمان کند که یکی از معصومین را در خواب دیده است. بنابراین اگر کسی یکی از معصومین را در خواب دید و مطلبی بیان شد که مخالف با روایات و عقل باشد، رویای دروغین است.

 

23af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)