{مهدویت و رسانه - شماره 20}

 

رسانه ها از روش های مختلفی برای متقاعد کردن افراد و تاثیرگذاری بر آنها استفاده می‌کنند؛ یکی از مهمترین روش ها، شست و شوی مغزی است. شست و شوی مغزی، یعنی ما به صورت ناخودآگاه از افکار و خواسته های دیگران (البته تحت شرایط خاص) پیروی کنیم؛ که همین باعث تغییر در اعتقادات، باورها و رفتارهای ما می‌شود.

دو ایده اصلی شست و شوی مغزی از نظر «پروفسور ادگار شاین» :

✔️ ایزوله شدن از دیگران: یعنی ارتباطات فرد با دیگران را محدود یا قطع کنیم، تا از منبع ورودی اطلاعات دیگری نداشته باشد.

✔️ دست بندهای طلایی: یعنی منافع فرد را طوری به خودمان گره بزنیم، که با ما ادامه دادن برایش جذاب باشد.

در شماره های بعد، بیشتر با روش های اثر گذاری رسانه ها آشنا خواهیم شد.

[مقاله مهدویت و رسانه، علیرضا پورمسعود]

 

20dd

 

منبع : مهدیاران(Mahdiaran@)