{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 27}

 

روایات و احادیث ذکر شده در باب فضیلت کسب علم، در منابع روایی ما بسیار است. به عنوان مثال پیامبر می‌فرماید: «...خیر دنیا و آخرت همراه علم و شرّ دنیا و آخرت همراه جهل است.»*۱ از ذکر این همه حدیث در فضیلت علم می‌توان به اهمیت بسیار بالای رشد و پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی در اسلام پی برد.

دین اسلام، تفکر و کسب علم را در ردیف عبادات و حتی برتر از بسیاری از عبادات معمول دانسته است؛ زیرا به‌وسیلهٔ علم و تفکر می‌توان در مسیر آسایش بیشتر مؤمنین و حتی بشریت قدم برداشت. البته باید به این موضوع توجه کرد که منظور از علم، علم نافع است و پیشرفت‌های علمی که در جهت یا در خدمت ضرر زدن به بشریت یا دین مورد استفاده قرار می‌گیرد، قطعاً مورد قبول و تأیید اسلام نیست.

بر این اساس می‌توان یکی از اهداف و ویژگی‌های نظام ولایت فقیه را به این موضوع اختصاص داد. جامعهٔ اسلامی می‌تواند با وجود پیشرفت‌های علمی، در مسیر کسب قدرت بیشتری قرار گیرد. قدرتی که موضوعی مهم در مسیر ظهور و در تعجیل در ظهور تأثیرگذار است.

نباید فراموش کنیم که داشتن قدرت در زمینه‌های مختلف، توانایی ما را برای دفاع از جان امام زمان بالا می‌برد و حفاظت از جان ایشان گامی مهم در جهت تعجیل ظهور است؛ زیرا بر مبنای احادیث، یکی از دلایل غیبت امام زمان ترس از کشته شدن ایشان است.

[۱- بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۰۴]

 

27ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)