از لا‌به‌لای شبکه‌های ضریحت اوّلین چیزی که به چشم می‌خورد، قبر کوچکی است که در میان یک ضریح کوچک‌تر قرار گرفته. دست بر سینه سلام می‌دهم به تو و عاشورای بزرگی که در چشم‏های کوچک تو خلاصه شده. سلام به تو ای لبخند نشسته بر لبان حسین! سلام به تو ای سؤال بزرگ تاریخ!

سؤالی که توسط عدّه‌ای مطرح می‌شود «آیا حسین اصلاً دختری به نام رقیّه داشت؟» برخی معتقدند امام حسین فقط دو دختر داشته به نام‌های فاطمه و سکینه و بر همین اساس وجود حضرت رقیّه را قبول ندارند امّا باید گفت در کتاب [مناقب ابن شهر آشوب مازندرانی] تعداد دختران امام حسین، سه یا چهار نفر ذکر شده است و همچنین در کتاب [السَّئوول ابن طلحه شافعی] که نَسَب‌شناس است و تخصصی در این زمینه کار کرده است هم به این مورد اشاره می‌گردد.

همین سؤالات در رابطه با خرابهٔ شام هم مطرح می‌شود که در پاسخ باید گفت در کتاب [کامل بهایی عمادالدین طبری شیعی] که این شخص مورد اطمینان علمای بزرگ شیعه می‌باشد، در رابطه با وجود خرابهٔ شام مطالبی به میان آمده است. پس باید گفت، سؤال بزرگ تاریخ آنجاست که خود رقیّه گفت: «یا أبتاهُ مَنْ ذَا الَّذی أَیتمنی علی صِغَر سِنّی؟» (ای پدر چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟) در یتیم شدن رقیّه، نه تنها ظالمان، بلکه علاوه بر آن‌ها، کسانی هم که در در مقابل ظلم سکوت کردند شریک بودند.

در دنیای امروز، سکوت در مقابل ظلم و رضایت به آن یعنی طولانی شدن غیبت و طولانی شدن غیبت هم یعنی یتیم ماندن جامعه...

 

420y

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)