۳۶ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

فقط شمشیر نیست

{شبهه شناسی - شماره 28}

 

مگر می‌شود با وجود این همه سلاح‌های پیشرفتهٔ کشتار جمعی امام زمان فقط با شمشیر، به مبارزه با دشمنان خود بپردازد؟

اول از همه باید بگوییم که قرار نیست حضرت، جنگ جهانی راه بیندازد؛ دوم اینکه پیروزی حضرت بر دشمنان تنها با جنگ و استفاده از سلاح نیست. زیرا گاهی ترس و وحشت، ملائکه و جنیان، نیروهای غیبی و... نیز سبب تسلیم شدن دشمنان می‌شوند. همچنین ایشان بسیاری از شهرها و سرزمین‌ها را بدون جنگ و خونریزی فتح خواهند کرد.

اینکه سلاح حضرت و یارانشان، هنگام ظهور چه خواهد بود، امری‌ست که حقیقت آن برای ما روشن و آشکار نیست. اما به‌کار بردن کلمهٔ شمشیر در روایات، لزوماً به معنای آن که سلاح حضرت شمشیر است، نخواهد بود. بلکه منظور، مسلحانه بودنِ قیام حضرت است و عبارت شمشیر می‌تواند به صورت نمادین به کار رفته باشد.

همچنین اگر حضرت، سلاح مخصوصی هم داشته باشند، چون برای مخاطبان قابل فهم و شناخته‌شده نیست(همان‌طور که ۳۰۰ سال قبل حتی دانشمندان و نخبگان نیز نمی‌توانستند تصوّر صحیحی از سلاح‌های امروزی داشته باشند) در روایات و احادیث بیان نشده است.

 

28ai

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۳۱ شهریور ۰۱

بی‌احترامی به وزیر ممنوع

{تربیت مهدوی - شماره 28}

 

دوران نوجوانی (بلوغ) و جوانی در تعالیم اسلامی، دورهٔ وزارت فرزند است. در دورهٔ بلوغ، تغییرات هورمونی موجب تحولات چشمگیر در جسم و جان نوجوان می‌شود؛ پس او نیازمند توجه، محبت و حمایت بیش از پیش است. این دوران، دورهٔ کارآموزی و کسب تجربه، خودسازی و کسب آمادگی است. اگر در مراحل قبل، مهدی‌شناسی را به او آموزش داده‌ایم، در این دوران، آموزش و تربیت او به‌عنوان جوانِ مهدی‌یاور ادامه یافته و شتاب می‌گیرد.

فرزند در هفت سال سوم زندگی، وزیر، ملازم (یار و همراه) و مشاور والدین و دارای روحیهٔ تشخص‌طلبی و استقلال‌جویی است؛ یعنی باید مسئولیت‌های جدّی بپذیرد و به‌عنوان عضوی فعال و کارآمد نقش‌آفرینی کند. پس باید در این دوران، شخصیت و احترام زیادی برای او قائل شویم، به توانایی‌ها و علایقش توجه کنیم و او را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهیم.

ما باید غیرمستقیم بر او نظارت کنیم و از امرونهی بپرهیزیم. اگر او را از کاری منع کردیم، پیشنهادات و راهکارهای جایگزین را نیز به او بگوییم. فرزند ما در جوانی باید نسبت به پدر حقیقی‌ خود (امام زمان) نقش‌آفرینی کند و والدین به خاطر تجربه، دلسوزی و خیرخواهی، بهترین افراد برای یاریِ او در این راه هستند.

 

28ah

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۳۰ شهریور ۰۱

ملاقات‌کنندگان امام در غیبت صغری (۲)

{از تولد تا امروز - شماره 28}

 

ادامهٔ نام کسانی که در زمان حیات امام حسن عسکری، امام مهدی رو دیدند:

5⃣ اسم فردی به‌نام «ابوالادیان» هم در این گروه، جزء کسانی که امام زمان رو در زمان حیات پدرشون دیدند، ثبت شده.

6⃣ «شیخ جلیل احمد‌بن اسحاق قمی اشعری» هم امام زمان رو دیده. «احمد‌بن اسحاق» ماجرای دیدار رو این‌طور نقل کرده: «نزد امام حسن عسکری رفتم و خواستم درمورد جانشین بعد از خودشان سوال کنم که فرمودند: ای احمد‌بن اسحاق! خداوند تبارک و تعالی از زمانی که آدم را خلق کرد، زمین را از حجت خالی نگذاشت؛ تا زمانی که حجت خدا در زمین قیام کند و بلا را از اهل زمین دفع کند و آن‌ها را یاری کند و برکات زمین را خارج کند.

گفتم: امام و جانشین بعد از شما کیست؟ ایشان برخاستند و داخل منزل رفتند و کودکی سه ساله را بر دوش خود گذاشته بودند و فرمودند: ای احمد بن اسحاق! اگر نزد خدا عزوجل و حجت او احترام نداشتی، هرگز فرزندم را به تو نشان نمی‌دادم؛ [بدان] اسم و کنیه او مانند رسول خداست.»

7⃣ آخرین فرد این گروه «یعقوب‌بن منقوش» هست.

ادامه دارد...

 

28ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۹ شهریور ۰۱

امام فیس‌بوکی

{یمانی دروغین - شماره 28}

 

«احمد الحسن» از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک اقدام به جذب مریدان و پاسخ به سؤالات می‌کند. البته اینکه پشت پرده چه کسانی هستند که پاسخ این سؤالات را می‌دهند، معلوم نیست.

یاران «احمد الحسن» ادعا می‌کنند که تصویری از این فرد در اختیار ندارند و این مسئله را به عنوان معجزه‌ای از جانب او می‌دانند؛ از این رو، انتساب تصاویر موجود در اینترنت را مورد خدشه قرار می‌دهند. البته با کمی تحقیق می‌توان تصاویری از او را یافت؛ مثل تصویر دوران تحصیلش در دانشگاه که با ریش تراشیده و زنان بی‌حجاب عکس گرفته است.

«احمد اسماعیل بصری» پس از ادعاهای خود، مدتی به صورت علنی در میان مریدانش حضور داشت و بعد از آن برای حفظ خود از دستگیر شدن توسط پلیس عراق ادعا کرد که لازم است یمانی و فرزند امام مهدی از دیده‌ها پنهان شود و پس پرده غیبت برود. او برای خود یک غیبت را تصور کرد و در بیانیه‌اش آمده است که «اکنون از جمع شما می‌روم و سپس با شمشیر برگشته و توبه هیچ فردی از مخالفانم را نمی‌پذیرم».

این حضور نداشتنِ او هوشمندانه طراحی شده است؛ از این جهت که اگر در منظر عموم مردم بود، به‌راحتی می‌شد مشت خالی‌اش را باز کرد و نشان داد که پشت کوهی از ادعا‌های بلند و بالایش ذره‌ای حقیقت وجود ندارد.

 

28af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۸ شهریور ۰۱

توسعه دفاعی

{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 28}

 

در بررسی آیات قرآن به این نتیجه می‌رسیم که یکی از مواردی که به‌طور ویژه در قرآن به آن پرداخته شده، مسئله جهاد است. البته قطعاً تفسیر و برداشت از آیات قرآن باید توسط متخصصین علوم قرآنی و بر مبنای شناخت همه آیات و روح کلی حاکم بر قرآن انجام شود و اِلّا عده‌ای با برداشت غلط خود از آیات، اسلام را دینی جنگ‌طلب معرفی یا از این آیات سوءاستفاده می‌کنند. اسلام نه تنها اجازه جنگ‌طلبی و جنگ‌افروزی را به مسلمانان و دیگران نمی‌دهد، بلکه همواره بر گفت‌و‌گو و جدال احسن تأکید دارد.

اسلام همیشه در عین صلح‌طلبی، بر مسائل دفاعی تأکید بسیار دارد. مثال؛ خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال، مسلمانان را به کسب آمادگی دائمی در جهت مقابله با دشمنان و همچنین ایجاد رعب و وحشت در دل آنان سفارش می‌کند. همین مسئله نشان از اهمیت و ارزش بالای جهاددرراه خدادارد.

درنظام ولایت فقیه نیزتوسعه‌ دفاعی و نظامی به عنوان اصلی مهم به حساب می‌آید؛ زیرا عامل داشتن توانایی درمراقبت از جان امام زمان در هنگام ظهور و پس از آن‌ است. حرکت در مسیر توسعه دفاعی، یعنی حرکت درمسیر ظهور.

 

28ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۷ شهریور ۰۱

حضرت عباس الگوی منتظران...

در قسمتی از زیارت حضرت عباس می‌خوانید: «فَجَزاکَ اللّهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ أفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ...خدا از سوی پیامبر و امیرمؤمنین و حسن و حسین درود خدا بر ایشان جزایت دهد، برترین جزاء به خاطر اینکه صبر کردی...»

در فراز دیگر این زیارتنامه اینگونه به حضرت می‌گوییم: «فقط خدا می‌تواند به تو جزاء و پاداش بدهد آن هم نه پاداش عادی بلکه بالاترین پاداش را. این پاداش به خاطر آن صبری است که کردی...»

حضرت کجا صبر کرد؟ وقتی امام حسین به جای دستور رزم به او فرمودند: «آب بیاور» سخت‌ترین چیز برای یک رزمنده هنگامی است که به او بگویند برو آب بیاور. آب برای حضرت عباس دستور امام زمان است، حضرت عباس در راهِ آوردن آب، دست‌ها و چشم‌های خود را از دست می‌دهد، چون به دنبال این است که حرف امام زمانش زمین نیفتد.

«لَعَنَ اللّه مَنْ جَهِلَ حَقّک...خدا لعنت کند کسی که به حقّت جاهل بود..» جایگاه حضرت عباس چنان ویژه است که امام صادق می‌فرماید: «لعنت بر کسی که حقانیت و جایگاه حضرت عباس را نشناسد»

یعنی شناخت جایگاه و مقام حضرت بر ما واجب است. این جایگاه به این دلیل است که حضرت عباس از هیچ کاری برای تبعیت و خشنودی امام زمانش کوتاهی نکرد. هرگز به دنبال دیده شدن نبود اما خواستِ خدا این بود که او دیده شود تا جایی که کسانی که به زیارت امام حسین می‌روند، اول به حضرت عباس سلام می‌دهند و بعد به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند.

حضرت عباس به معنی واقعی، الگوی منتظران امام زمان است. باید از خودمان سؤال کنیم ما چقدر تلاش کردیم تا خواست امام‌ زمان از خودمان را بفهمیم و چقدر به وظایف خود نسبت به ایشان عمل کرده‌ایم؟

[برشی از سخنرانی؛ حضرت عباس الگوی منتظران، ۲۰ فروردین ۹٨]

 

325y

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۶ شهریور ۰۱

ساحل آرامش

359y

 

قایق شکستهٔ دل‌هایمان را به ساحل آرامشت برسان

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۵ شهریور ۰۱

چه زود دیر می شود...

چه زود دیر می شود گاهی، انگار از این گفتن‌های "دفعهٔ بعد" خبری نیست... نه شانس دوباره‌ای و نه حتی وقت اضافه‌اى

گاهى باید بین این دو یکی را برگزید:

"الان" یا "هرگز"

"آن روز که این نشانه ها صورت پذیرد [زمان ظهور]، درهاى توبه به روى آنان بسته می‌شود و ایمان آوردن افراد پذیرفته نخواهد شد..." (سوره انعام، آیه ۱۵۸)

یادمان باشد ظهور ناگهانی‌ است...

           فرصت‌ها را از دست ندهیم...

 

363y

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۵ شهریور ۰۱

رفاه در سایه‌ای پدرانه

{جهان در عصر ظهور - شماره 28}

 

هر کجا باشی دلم دنبال تو پَر می‌زند

جز سر کویَت نخواهم جا و مأوای دگر

در عصر طلایى ظهور امام مهدی، مشکلات اقتصادى جامعه‏ در سطح کلان حل می‌شود و رفاه و آسایش پدید می‌آید. به این ترتیب، با از بین رفتن فقر، زمینهٔ رشد و تکامل مادى انسان‌ها فراهم می‌شود.

عدالت در دوران امام مهدی در سراسر زمین برقرار خواهد شد. یکی از موارد اصلی این عدالت، تقسیم و توزیع منابع و ثروت‌های جهان به صورت عادلانه است که به واسطهٔ همین موضوع، همهٔ مردم در یک سطح از رفاه اجتماعی قرار می‌گیرند.

در سایهٔ پدرانهٔ امام مهدی، مردم از نعمت‌هایی بهره‌مند می‌شوند که هرگز مانند آن را ندیده‌اند. در آن دوران هیچ مشکل حل‌نشدنی وجود نخواهد داشت.

اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ سَلاَمَ مَنْ عَرَفَکَ بِمَا عَرَّفَکَ بِهِ اللَّهُ 

سلام بر تو، سلام کسی که تو را شناخته، به آن‌گونه که خدا تو را به آن شناسانده.

 

28ad

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۴ شهریور ۰۱

آیا ما در ظهور هیچ نقشی نداریم؟!

{نقش ایرانیان در ظهور - شماره 28}

 

در ارتباط با موضوع رهبریِ امام معصوم بر جامعه، در نامه‌ای مبارک از حضرت مهدی آمده است: «اگر شیعیان ما- که خداوند آن‌ها را در راه پیروی از ما موفّق دارد- دل‌هایشان را در وفا به پیمانى که با ما دارند، یکپارچه نگه می‌داشتند، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار توأم با معرفتشان با ما زودتر فراهم می‌شد؛ این دیدار به تأخیر نمی‌افتد، مگر به‌دلیل اخبار ناخوشایندى که از آنان به ما می‌رسد…»*۱

گفته شده که منظور از «وفا به پیمان» در این نامه، استقامت در مسیر اسلام و یاری رساندن به امام زمان است. امام علیه‌السلام در این نامه اشاره می‌کنند که رمز فرج و وقوع ظهور این است که شیعیان، در راه یاری رساندن به حضرت، همه یکدل و یک‌صدا شده و تمام امکانات و تجهیزات خود را به‌منظور فراهم شدنِ زمینهٔ‌ تأسیس حکومت جهانی، در اختیار ایشان بگذارند. پیام مهم و تأمل‌برانگیز حضرت به تمام دوستداران و شیعیانشان این است که ایشان گمان نکنند ظهور امری صد در صد الهی است و آن‌ها در تحقق این امر هیچ نقشی ندارند؛ بلکه انجام این امر وابستگی کامل به تلاش شیعیان دارد.

شکل‌گیری انقلاب اسلامی را می‌توان در راستای همین تلاش شیعیان برای تسریع و تحقق امر ظهور دانست؛ حرکتی که نقطهٔ آغاز آن در ایران بود و با فراگیر شدن این تفکر در سطح دیگر کشور‌های اسلامی، إن‌شاء‌الله شاهد بیداری سایر مسلمانان خواهیم بود و این حرکت مقدس، به ظهور امام مهدی ختم خواهد شد.

[۱- الإحتجاج، ج ۲، ص ۴۹۹]

 

28ac

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۳ شهریور ۰۱
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب