۳۴ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

عدالت، بدون راه فرار

{ویژگی یاران امام زمان - شماره 32}

 

امام علی گرم سخن بود ‌و خطبه می‌خواند؛ هنوز خطبه‌اش تمام نشده بود که مردم برای بیعت به سمتش هجوم بردند؛ به طوری که از ازدحام و زیادی جمعیّت، امام حسن و حسین زیر دست و پا رفتند و دو طرف لباس و رداى ایشان پاره شد.*۱

امیرالمؤمنین به ناچار حکومت را پذیرفت اما همین که زمام کار را به دست گرفت، مردم یکی یکی رهایش کردند. مگر چه چیز عوض شده یا چه کسی تغییر کرده بود که مردم چنین کردند؟ هیچ! فقط عدالتِ علی در همه‌جا جاری شده بود و مردم این عدالت را تحمل نمی‌کردند.

برای با امام ماندن باید مانند او شد؛ مثلاً باید عادل بود تا بتوان عدالت او را تحمل و اجرا کرد. اتفاقی که در زمان ظهور امام زمان می‌افتد این است که عدالت مهدی در داخل خانه به مردم می‌رسد، همان‌گونه که سرما و گرما به داخل خانه‌ها نفوذ می‌کند*۲ و هیچ حقی از کسی برعهدهٔ دیگری نمی‌ماند مگر آنکه آن حضرت آن را می‌گیرد و به صاحب حق می‌دهد.*۳ پس لازمهٔ تحقق این امر داشتن یارانی عادل است.

آزمایش و ابتلا یکی از سنت‌های الهی است که در هیچ زمانی تعطیل نمی‌شود. به خودت نگاه کن. اگر با معیارهای مورد نظر امام زمان فاصله داری تا دیر نشده فکری به حال خودت کن! مبادا به دلیل نداشتن ویژگی‌هایی چون صبر و عدالت در آزمون یاری و بیعت با امام زمان رد شوی. حواست باشد این آزمون فقط یک بار برگزار می‌شود.

[۱. نهج البلاغه، خطبه شقشقیّه؛ 2. نعمانی، الغیبه، ص ۲۹۷؛ 3. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۲۴]

 

32ab

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۳۰ مهر ۰۱

جمعه‌های عمر‌ من...

366y

 

جمعه‌های عمر‌ من در حَسرت دیدار تو رو به پایان می‌رود...

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۹ مهر ۰۱

خادم مجازی امام زمان...

تا به حال از خدا خواستی خادم امام زمان بشی؟!

افتخار خادمی حضرت حتی تصورش هم قند در دل آدم آب میکنه...

حالا اگه بهت بگن همین الان که داری این‌ متن رو می‌خونی می‌تونی با همین موبایلت افتخار خادمی حضرت رو داشته باشی، چی‌ میگی؟!

در آخرالزمانی به سر می‌بریم که هر ثانیه‌اش جنگ ایدئولوژی‌ها و ضدفرهنگ‌هاست که ساخته دست برخی سرمایه‌داران و البته با مدیریت اجرایی اینفیلوئنسرهای ساختگی و سلبریتی‌هایی که سرباز غرب هستند...

اما تو با کمی مطالعه و آموزش، می‌تونی منجی حقیقی رو به جهان معرفی کنی تو میتونی خادم مجازی امام زمان بشی... تو استعدادش رو داری....

 

386y

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۹ مهر ۰۱

سوء استفاده

{شبهه شناسی - شماره 31}

 

آیا امام زمان ازدواج کرده‌اند یا نه؟

در مورد ازدواج حضرت چند نظریه وجود دارد.

1⃣ نظریهٔ اول (ازدواج کرده‌اند): احکام کلّی شرع و دین ایجاب می‌کند که حضرت از سنت پیامبر پیروی کند؛ عده‌ای گفته‌اند ایشان در غیبت صغری ازدواج کرده‌اند و عده‌ای هم به روایاتی اشاره می‌کنند که در آنها وجود زن و فرزند را برای حضرت مطرح می‌کند. اما با بررسی‌های سندی و دلایل روایات و ادعیه، نمی‌توان به طور قاطع وجود زن و فرزند را برای امام زمان اثبات کرد.

2⃣ نظریهٔ دوم (ازدواج نکرده‌اند): و اشکالی هم ندارد، زیرا مسئلهٔ غیبت از ازدواج مهم‌تر و در اولویت است. همچنین عمل به سنت پیامبر می‌تواند پس از ظهور انجام بگیرد.

3⃣ نظریهٔ سوم (نمی‌دانیم): چون دو طرف این قضیه با اشکال روبه‌رو است، سوء‌ استفاده‌‌گران می‌خواهند پس از پاسخ بله یا خیر، شبهات و سؤالات بعدی را مطرح کنند. اما باید توجه داشت که دانستن یا ندانستن این موضوع اشکالی ایجاد نمی‌کند. زیرا تعیین کننده و تأثیر‌گذار در عقاید ما نیست. پس ادلّهٔ قاطعی برای ازدواج کردن یا نکردن حضرت نداریم.

 

31ai

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۸ مهر ۰۱

رفیقِ شفیق

{تربیت مهدوی - شماره 31}

 

علت اصلیِ اختلالات رفتاری و انحرافات اخلاقیِ نوجوان و جوان را می‌توان در چگونگی روابط آن‌ها با بزرگسالان جستجو کرد.

در نوجوانی فرزند می‌خواهد توانایی‌ها و خلاقیّت‌های خود را بُروز دهد. نمی‌خواهد ضعف‌هایش به رُخش کشیده شوند و مورد تهدید و انتقاد پی‌در‌پی قرار گیرد. برای همین جذب افرادی می‌شود که مورد توجّه، احترام، تأیید و مشورت آنها قرار بگیرد.

در این دوران فرزند ما نیاز به مَحرم راز دارد. پس والدین باید در ایجاد اعتماد متقابل و برقراری رابطهٔ دوستانه تلاش کنند. آنها باید طوری با فرزند خود رفیق باشند که او برای راهنمایی و کمک، اول به سراغ آنها بیاید. والدین باید مانند یک الگوی مناسب رفتار کنند و فرزند را در انتخاب و پیدا کردن دوست مناسب یاری دهند‌.

والدین باید فرزند را در برابر افکار انحرافی مسلح کنند. در واقع اگر از همان ابتدا احادیث و معارف دینی و مهدوی را به خوبی به فرزند آموزش داده باشند، فرزند آمادگی رویارویی با انواع شبهات و انحرافات را دارد. چون از قبل پاسخ آنها را می‌داند.

 

31ah

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۷ مهر ۰۱

ارتباط امام با مردم چگونه بود؟

{از تولد تا امروز - شماره 31}

 

دلم می‌خواست از تاثیر مباحث در بچه‌ها مطمئن بشم، برای همین بعد از تدریس درسشون، بحث‌های مهدوی‌مون رو با محک زدن بچه‌ها شروع کردم.

بیاین یه جمع بندی از فعالیت‌های امام زمان در دوره غیبت صغری داشته باشیم. لطفاً همه مشارکت کنید.

محسن گفت: با شروع غیبت صغری، امامت و خلافت از امام حسن عسکری به امام مهدی منتقل شد و ایشون در غیبت زندگی می‌کردند و فقط خواص شیعه ایشون رو ملاقات می‌کردند.

گفتم: ارتباط ایشون با بقیه مردم چطور بود؟

علی گفت: امام از اوضاع و احوال مردم مطلع بودند. رهبری و اداره تمام مردم به خصوص شیعیان و تدبیر امور رو در دست داشتند. به‌وسیلهٔ نوّاب به سوالات جواب می‌دادند و مشکلات مردم رو رفع می‌کردند. امر و نهی و عزل‌ونصب می‌کردند. انگار در همه حال در اجتماع حاضر بودند و چیزی از نظرشون پنهان نبود.

کاملا درسته. امام مدام با نمایندگان و وکلای خودشون ارتباط داشتند و اوامر لازم رو به اون‌ها می‌دادند؛ اون‌ها رو ارشاد و راهنمایی می‌کردند و چنانچه ضرورت پیدا می‌کرد، اتخاذ تدابیر خاص رو به اونها امر می‌کردند.

در بیشتر موارد شیعیان رو به نوّاب ارجاع می‌دادند. مثلاً به کاروان دوم اهل قم امر فرمودند که به عثمان بن سعید عمری در بغداد مراجعه کنند؛ یعنی شیعیان ایشون رو می‌شناختند و درباره مسائل فقهی، مالی و اجتماعی به اون مراجعه می‌کردند و به دیانت و امانت‌داری او شکی نداشتند.

ادامه دارد...

 

31ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۶ مهر ۰۱

انشعابات فرقهٔ یمانی دروغین

{یمانی دروغین - شماره 31}

 

احمدالحسن و فرقهٔ دروغینش دچار انشقاق‌های درون گروهی مختلفی شده‌اند. این گروه ابتدا به دو دسته با عنوان مکتب نجف و مکتب مصر یا پرچم های سیاه تقسیم شدند، پس از مدتی فردی به نام مهدی رحیمی که اکنون مقیم آلمان می‌باشد خود را از این دو گروه جدا کرد و انشعاب دیگری به نام احلاس را مدیریت می‌کند.

1⃣ مکتب نجف: این دسته به ریاست سه تن از یاران احمدالحسن به نام‌های سید حسن حمامی، ناظم العقیلی و سید واثق الحسینی اداره می‌شود.

2⃣ پرچم های سیاه: این گروه مخالفان مکتب نجف می‌باشند که در پیام بعدی دربارهٔ آنها بیشتر توضیح می‌دهیم.

3⃣ احلاسی‌ها: این گروه در حال حاضر با مدیریت مهدی رحیمی فعالیت می‌کنند. او بیشتر فعالیت‌های خود را در فضای مجازی انجام می‌دهد، و اکنون مورد غضب مکتب نجف قرار گرفته است.

 

31af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۵ مهر ۰۱

حکومت دینی، آری یا نه؟

{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 31}

 

در مورد مسئلهٔ ورود دین به عرصهٔ حکومت همیشه دو نظر متفاوت وجود داشته و در مقابلِ افرادی که مفهوم حکومت بر پایهٔ دین را مطرح می‌کنند عده‌ای هم رابطهٔ دین با حکومت را، رابطه‌ای حداقلی می‌دانند. اما اگر نگاهی واقع‌بینانه به مبانی دین اسلام داشته باشیم قطعاً به این موضوع می‌رسیم که اسلام دینی کامل بوده و به تمامی شئونات زندگی بشر پرداخته و برای آنها برنامه دارد و قطعاً یکی از شئونات اصلی زندگی انسان، همین زندگی اجتماعی بشر می‌باشد. علاوه بر آن همان‌طور که قبلاً هم(در قسمت دلایل عقلی) گفته بودیم در اسلام احکامی داریم که اصلاً بدون تشکیل حکومتی بر پایهٔ دین، نمی‌توانیم برای آن‌ها محلی برای اجرا پیدا کنیم.

کامل‌ترین مدل حکومت دینی هم قطعاً زمانی شکل خواهد گرفت که شخصی در مسند امور قرار بگیرد که آگاهی کامل به مبانی اسلام داشته باشد و در حال حاضر در نبود ائمه معصومین، جانشین این بزرگواران یعنی ولی فقیه تنها کسی خواهد بود که شایستگی این موضوع را دارد.

در نتیجه دین مجموعه‌ای کامل از دستورات برای اداره زندگی بشر است که قطعاً در پرتوی این دستورات و قبول حکومت الهی است که انسان می‌تواند به سعادت کامل خودش برسد.

 

31ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۴ مهر ۰۱

زندگی بدون ترس

{جهان در عصر ظهور - شماره 31}

 

با گوشهٔ چشمی کند هر دو جهان گلستان

چشمان نازش کیمیا، هر کار از آن برآید

در همهٔ جوامع، امنیت حرف اول را می‌زند، زیرا بدون آن، هیچ چیز در جای خود قرار ندارد و زندگی در جامعه‌ی ناامن، همراه با ترس و نگرانی است. نبودن امنیت دلایل مختلف دارد: گاهی محرومیت، فقر و ضعف ایمان سبب می‌شود انسان دست به کارهای ناپسند بزند [و امنیت جامعه را به خطر بیندازد‌] و گاهی ضعف دولت‌ها در تعقیب و مجازات مجرمان باعث می‌شود جرم و جنایت زیاد شده و جامعه ناامن شود.

در حکومت امام زمان تمام عوامل ایجادِ ناامنی از بین می‌رود و مردم به درجات بالایِ انسانی می‌رسند. به همین دلیل در عصر ظهور امنیت در تمام ابعاد آن بر جامعه حاکم می‌شود. امنیتی که بشر هیچ‌ وقت مانند آن را ندیده است. امام باقر فرمودند: «... حتی پیرزنی از مشرق (بدون خوف و ترس) تا به مغرب می‌رود و کسی مانع او نمی‌شود.» *۱

أَیْنَ الْمُنْتَظَرُ لإِِقَامَةِ الأمْتِ وَ الْعِوَجِ.

کجاست آن که منتظریم اختلاف و کج‌رفتاری‌ها را به راستی اصلاح کند؟

[۱- بحارالانوار، جلد ۵۲، ص ۳۴۵]

 

31ad

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۳ مهر ۰۱

روزم بخیر می‌شود...؟

364y

 

روزم بخیر می‌شَود آیا بدون تو...؟

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۲ مهر ۰۱
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب