۳۵ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

غرب، مهدویت را اینگونه می‌بیند

{غرب و مهدویت - شماره 31}

 

به دلایل مختلف، اندیشه مهدویت در اسلام - به ویژه در روایت شیعی - مورد توجه بسیاری از اندیشمندان غربی قرار گرفته است. فارغ از هدف این متفکران، مباحث مطرح شده از سوی این افراد، نوع نگاه غرب به مفاهیم اسلامی و شیعی را نمایان می‌سازد.

یکی از مباحث مهم در این باره، نقش قیام امام حسین در شکل‌گیری و هدف دهی به اندیشه مهدویت ‌است. اکثر این پژوهشگران اقرار کردند که حرکت امام حسین بر علیه ظلم حاکمان و نقش شهادت او و یارانش، در پایه گذاری اولیه مفهوم مهدویت، در سیر تکاملی اندیشه شیعه نقش اصلی را داشته و حتی انتقام گیری مهدی از خون شهید کربلا را از جمله اهداف مهم قیام ایشان دانسته اند.

دقت در نوشته‌های این اندیشمندان، ما را در دریافت نوع نگاه آنها به این دو مفهوم بنیادین راهنمایی کرده و می‌تواند به نوعی ما را از اشکالات خود در طرح این مباحث آگاه کند. در پیام های آینده پیرامون نظرات آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

[مقاله اندیشه حسینی - مهدوی از منظر اندیشمدان غربی]

 

31ff

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۳۱ تیر ۰۰

چه خواستیم، چه شد!

{انحرافات مهدویت - شماره 31}

 

انجمن حجتیه، تشکیلاتی بود که با هدف اصلی دفاع از اسلام در مقابل بهائیت و تلاش برای «فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر» در سال ۱۳۳۲ به رهبری یک روحانی شیعه به نام شیخ محمود حلبی تأسیس شد. طبق اساسنامه انجمن حجتیه، این انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد. رهبران انجمن حجتیه، به‌ویژه شیخ محمود حلبی، ارتباطاتی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور، ساواک، داشتند.

بعد از انقلاب، سخنان امام خمینی در ۱۳۶۲/۰۴/۲۱ به تعطیلی موقت انجمن انجامید. ایشان گفتند: «یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد شود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر برای چی می‌آید؟ حضرت صاحب می‌آید که معصیت را بردارد، ما معصیت کنیم که او بیاید؟ این اعوجاجات (کج روی‌ها) را بردارید؛ این دسته بندی‌ها را برای خاطر خدا، اگر مسلمید و برای خاطر کشورتان، اگر ملّی هستید، این دسته‌بندی‌ها را بردارید و در این موجی که الان این ملت را به پیش دارد می‌برد، در این موج خودتان را وادار کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید، که دست و پایتان خواهد شکست.»

اما انجمن حجتیه حرکت جدیدی آغاز کرد؛ حرکتی که بیش از همه به وحدت شیعه و سنی آسیب می‌زد. انجمن به منظور دفاع از امامت امیرالمؤمنین، به اهانت بر خلفای سه گانه و نقد اهل سنّت پرداخت و همچون گذشته در مقام عمل، به جدایی دین از سیاست اصرار ورزید.

[خسروپناه، جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها، ص۴۹۲ و ص۴۹۶]

 

31ee

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۳۰ تیر ۰۰

این سکوت را بشکن!

{مهدویت و رسانه - شماره 31}

 

چهارمین نظریه رسانه ها که توسط «نئومان» مطرح شد، مارپیچ سکوت است. مردم هنگامی که با یک موضوع بحث برانگیز مواجه می‌شوند، درباره واکنش دیگران حدس هایی می‌زنند و سعی می‌کنند بفهمند که نظرشان در اکثریت است یا اقلیت و اینکه افکار عمومی، موافق نظر آنهاست یا مخالف آن.

اگر احساس کنند که افکار دیگران، مخالف آنها یا در حال دور شدن از نظر آنهاست، درباره آن سکوت می‌کنند. رسانه ها به ۳ روش بر «مارپیچ سکوت» تاثیر می‌گذارند:

➖ یک باور و عقیده را، در بین افراد جامعه ایجاد می‌کنند.

➖ سعی می‌کنند آن باور و عقیده را در جامعه گسترش دهند.

➖ این طور به مردم القا می‌کنند که این باور، عقیده غالب جامعه است و مخالفت آنها با آن باعث منزوی و تنها شدن آنها می‌شود.

طرح سوال و ایجاد مارپیچ سکوت جدید، راه غلبه بر جو روانی ایجاد شده بوسیله رسانه هاست.

[نظریه های رسانه؛ علیرضا پورمسعود]

 

31dd

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۹ تیر ۰۰

زامبی‌ها یا رجعت‌کنندگان

{رجعت - شماره 31}

 

در پیامهای قبلی گفته شد: «آنچه مهم است، تحریف می‌شود.» یکی از اقداماتِ یهودیان، تخریب چهره‌ رجعت‌کنندگان در بین مردم، به وسیله‌ سینما است. در بخشی از دعای عهد اینگونه می‌خوانیم: «...فَاَخْرِجْنی مِنْ قَبْری مُؤْتَزِراً کَفَنی...»

هالیوود با توجه به شناخت این تفکر نجات‌بخش شیعه، به تولید فیلم‌هایی به محوریت زامبی‌ها با عنوان بدل رجعت کنندگان پرداخت؛ نمایشی که در آن، «مایکل جکسون» در قبرستان آواز می‌خواند و سپس مردگان از درون قبرها بیرون می‌آمدند، اولین فیلم با این مضمون بود.

در عقاید شیعه، رجعت کنندگان مومنانِ واقعی هستند که برای یاری امامشان به دنیا باز می‌گردند؛ اما در سینمای هالیوود، زامبی‌ها موجوداتی زشت و آزاردهنده هستند که به انسانهای زنده آسیب می‌رسانند و برای در امان ماندن از شرِ آنها، باید چاره‌ای اندیشید.

 

31cc

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۸ تیر ۰۰

اولین سوال

{اخلاق مهدوی - شماره 31}

 

نماز تنها عبادتی است که در هیچ حال از  انسان ساقط نمی‌شود. ترک عمدی آن مرز میان اسلام و کفر و همچنین اولین سوال در روز قیامت است. نماز پایه و اساس دین است؛ اما این نماز شروطی دارد.

جوانی که به نماز توجه دارد و اهل عبادت است، دست به دزدی و خیانت نمی‌زند. امام باقر می‌فرمایند: «کسی که به خدا ایمان دارد و عبادت جان فرسا هم انجام می‌دهد ولی امام شایسته ای از طرف خدا ندارد، تلاشش بی فایده و نپذیرفته است.»

[وسائل الشیعه، جلد ۱، ص ۹۰]

اولین مشخصه جامعه پس از قیام حضرت مهدی، اقامه نماز است؛ اگر دوست داری در آن روز جزء نمازگزاران باشی، باید قبل از ظهور به سمت نماز بشتابی.

 

31bb

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۷ تیر ۰۰

اسلام، دینی که با ظهور مهدی جهانی می‌شود

{مهدویت در نگاه اهل سنت - شماره 31}

 

از موضوعات مشترک بین شیعه و اهل سنت، غلبه اسلام بر دیگر ادیان، در عصر ظهور است‏. فخر الدین رازى، در تفسیر آیه ۳۳ سوره توبه، از ابوهریره نقل کرده است که این آیه، وعده الهى است بر این‏که خداى متعال، اسلام را بر همه آیین ‏ها پیروز خواهد کرد و این اتفاق، به هنگام نزول عیسى تحقق می‌یابد‏. (١)

قندوزى نیز در تفسیر آیه یاد شده، از امام صادق روایت می‌کند: «به خدا قسم، تا زمان خروج مهدى، تأویل این آیه فرا نمی رسد.» (٢) پیامبر اکرم می‌فرمایند: «... اگر بیش از یک روز از عمر دنیا باقى نمانده باشد، خداوند آن روز را به اندازه ‏اى طولانى می‌کند تا فرزندم مهدى در آن ظهور کند... و فرمان‏روایی ‏اش شرق و غرب عالم را در برگیرد.» (٣)

[درسنامه مهدویت، ج‏ ١ ، ص ٩٧؛ ١- رازی، التفسیر الکبیر، ج ۸، ص ۴۲؛ ٢- قندوزی، ینابیع الموده، جز سوم، ص ۴۸۰؛ ٣- فرائدالسمطین، ج ۲، ص ۳۱۲، ح ۵۶۲]

 

31aa

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۶ تیر ۰۰

تو پنهان شده ای هستی که از میان ما بیرون نیست

249y

 

بنَفْسی اَنْتَ مِنْ مُغَیَّب لَمْ یَخْلُ مِنّا

جانم به فدایت، تو پنهان شده ای هستی که از میان ما بیرون نیست

[دعای ندبه]

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۵ تیر ۰۰

لبیک یا حسین، لبیک یا مهدی (استاد رائفی پور)

{کلاس های مهدویت - شماره 103}

 

موضوع: لبیک یا حسین، لبیک یا مهدی

خلاصه مکتوب و پیاده سازی شده ی سخنرانی استاد رائفی پور

 

  دانلود

( pdf / 434 KB )

 

منبع : واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۵ تیر ۰۰

اول واجبات...

با انجام مستحبات، در حالى که به واجبات زیان رساند، تقرّبى به حق نیست.

[نهج البلاغه؛ ترجمه استاد انصاریان]

 

31u

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۴ تیر ۰۰

تنها مسیر

{آخرالزمان - شماره 30}

 

در گذر از راه های پر پیچ و خم و سختی های آخرالزمان، خداوند مسیری را برای ما مهیا کرده است که بتوانیم به ریسمان او چنگ زده و خود را از باتلاق آخرالزمان نجات دهیم. در ابتدا باید ببینیم که در کجای این مسیر هستیم. و آیا تابلو و نشانه و یا راهنمایی برای طی کردن و ادامه راه وجود دارد؟

امیرالمومنین هشت فاکتور و یا بهتر بگوییم هشت تابلو برای رهایی از فتنه ها در آخرالزمان، معرفی کرده اند که می‌تواند کمکی برای بشر سرگردان امروزی باشد.

اولین تابلو، استقامت و تقیّه در برابر دشمنان است: «ما درِ گشایش ایم؛ وقتی که مبعوث شویم و همه راه ‌ها بر مردم بسته شود. ماییم «باب حطّه» که در اسلام است. هرکس در آن آید، نجات یابد و هر که از آن دور شود، فرو افتد. خدا به ما آغاز کرد و به ما پایان داد و آنچه را بخواهد به ما می‌زداید و به ما پایدار سازد و به ما باران فرود آید. مبادا فریبنده، شما را از خدا فریب دهد. اگر بدانید در ماندنِ شما میان دشمنانتان و تحمّل اذیت ‌ها چه اجری دارید، چشم شما روشن شود. و اگر مرا نیابید، چیزهایی از ستم و دشمنی و خودبینی و سبک ‌شمردن حق خدا و ترس ببینید که آرزوی مرگ کنید. چون چنین شود، همه به رشته خدا بچسبید و از هم جدا نشوید و بر شما باد به صبر و نماز و تقیّه»

[بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۶۱]

 

30gg

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۳ تیر ۰۰
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب