۳۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

امروز گناه کن؛ فردا توبه می‌کنی!

{رجعت - شماره 28}

 

گروهی از مخالفان رجعت معتقدند که تفکرِ رجعت، باعث تشویق به انجام گناه می‌شود. شیخ طوسی در کتاب «التبیان» به نقل از بلخی این امر را اینگونه مطرح می‌کند: «رجعت با اعلام قبلی، جایز نیست؛ زیرا باعث کشیده شدن به گناه می‌شود، به این دلیل که شخص، به توبه هنگام رجعت تکیه می‌کند.»

در ادامه شیخ طوسی در پاسخ بلخی، اینگونه می نویسد: «کسی که به رجعت ایمان دارد، معتقد نیست که همه مردم رجعت می‌کنند تا گناهکاران بتوانند در عالم رجعت توبه کنند و در نهایت تشویق به انجام گناه صورت گرفته باشد؛ بنابراین برای هر مکلفی این امکان هست که رجعت نکند و همین موضوع برای خودداری از گناه کافی است.»

[التبیان، ج ١، ص ٢۵۵]

 

28cc

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۳۱ خرداد ۰۰

لقب بی بهانه ها

{اخلاق مهدوی - شماره 28}

 

مومنین بی بهانه شکر می‌کنند؛ چون می‌دانند در برابر خدای ارحم الراحمین چیزی برای ناشکری وجود ندارد. مومنین کسانی هستند که نعمت هایی که دیده نمی‌شوند هم در نگاه آنان به چشم می‌آیند، پس خدا را بخاطر آنها هم شکر می‌کنند.

خداوند به حضرت موسی خطاب می‌کند: «همین ‌که بدانی من نعمتی را به تو دادم، این شکر است، حقّ شکر است.» اکثر ما انسانها، از اینکه نعمت‌ها از کیست و چه کسی آن را به ما داده است، غافل هستیم. اگر این‌ را بدانیم، خدا را شکر می‌کنیم و شکر لفظی، شکر عملی را در پی دارد و این شکر عملی، مانع معصیت ما می‌شود.

یکی از نتایج مهم شکرگزاری افزایش نعمت است؛ به همین دلیل گفته اند شکر نعمت، نعمتت افزون کند. اما بزرگترین نعمتی که در نتیجه شکرگزاری بدست می‌آید، چیست؟

بهترین، ارزشمندترین و قشنگ ترین نعمتی که بالاتر از آن وجود ندارد، نعمتِ وجود امام معصوم است. این نعمت، همان قلعه خداست؛ همان "فمن دخل حصنی" است که اینبار تو شرط آن هستی. و شرطش دعا در حق او و عمل برای زمینه سازی ظهور اوست.

 

28bb

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۳۰ خرداد ۰۰

اوج بی نیازی در عصر ظهور

{مهدویت در نگاه اهل سنت - شماره 28}

 

هرچند در عصر ظهور نعمت‏هاى مادى به حد نهایی خود می‌رسند، اما در این میان برکات معنوى و روحى نیز وجود دارد که ارزش آنها بسیار بیشتر از بهره های مادی است؛ از جمله آنها حس بی ‏نیازى مردم در دوره امام مهدى است که در احادیث‏ زیادى بر آن تأکید شده است.

پیامبر‌ اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «شما را به مهدى بشارت می‏دهم... (به هنگام ظهور او) خداوند دل‏هاى امت محمد را سرشار از بی نیازى می‏کند...»

[احمد بن حنبل، مسند، ج ٣، ص ٣٧؛ درسنامه مهدویت، جلد ١، ص ٩۶]

 

28aa

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۹ خرداد ۰۰

شرمنده ام که باز تو را شعر کرده ام...

243y

 

شرمنده ام که باز تو را شعر کرده ام / دست خودم که نیست، دلم تنگ میشود

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۸ خرداد ۰۰

امام کائنات (استاد رائفی پور)

{کلاس های مهدویت - شماره 99}

 

موضوع: امام کائنات

خلاصه مکتوب و پیاده سازی شده ی سخنرانی استاد رائفی پور

 

  دانلود

( pdf / 182 KB )

 

منبع : واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۸ خرداد ۰۰

بردباری

پیامبراکرم صلوات الله علیه :

کسیکه خشمگین شود و بردباری کند، در صف محبّان خداست.

[نهج الفصاحه]

 

28u

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰۰

دو واجب فراموش شده

{آخرالزمان - شماره 27}

 

در روایات اسلامی، با موضوعی بسیار مهم رو به رو هستیم که متاسفانه در کش و قوس زمان و در دل تاریخ، از امری واجب، به امری پیش پا افتاده و بی اهمیت تبدیل شده است که بسیاری از مسلمانان و حتی مومنان از آن غافلند.

امر به معروف و نهی از منکر، دو واجبی هستند که بسیاری از مواقع به دلایل مختلف و توجیهات بسیار، به سادگی از کنار آنها گذشته ایم. روایات بسیاری از معصومین در باب اهمیت این دو واجب آمده است. اما چه می‌شود که این دو واجب به فراموشی سپرده می‌شوند؟

امام باقر می‌فرمایند: «در آخرالزمان مردمی خواهند آمد که با ریاکاری از یکدیگر پیروی می‌کنند، آنان عالِم نماها و عابد نماها و نادانان و سفیهانی هستند که امر به معروف و نهی از منکر را به بهانه ضرر ترک می‌کنند. آنان همیشه به دنبال عذر و بهانه هستند و از علما بدگویی می‌کنند و به نماز و روزه و هرچه مزاحمت برای مال و جان آنان نداشته باشد، روی می‌آورند و اگر نماز، مزاحم مسائل مربوط به جان و مال آنان باشد، آن را نیز کنار می‌گذارند. همانگونه که عالی ترین و اشرف واجبات مانند امر به معروف و نهی از منکر را کنار گذاشتند.»

[اصول کافی، جلد ۵، ص ۵۵]

 

27gg

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۶ خرداد ۰۰

با وحدت دشمنانت را بترسان

{غرب و مهدویت - شماره 27}

 

«در زمان مظفرالدین شاه و آقازاده اش به حدی مردم در فشار بودند که فقط دنبال یک راه فرار برای خلاصی از این وضعیت می گشتند.» این نکته خیلی مهم بود؛ خیلی! مردمی را که به دنبال راه فرار می گردند، خیلی راحت می شود هدایت کرد.

دو گروه در آن زمان متوجه این موضوع شدند و به دنبال رهبری این مردم خسته بودند:

➖ علمای تراز اول

➖ فراماسونرها

البته به خاطر اعتقاد مذهبی مردم طبیعی بود که به سمت علمای دینی بروند. اما این را بدانید که جریان دوم هم چهار زانو ننشسته بود! «علما به فکر براندازی حکومت بودند» به همین دلیل علمای بزرگ عراق تصمیم گرفتند به سوی ایران حرکت کنند. از طرفی علمای ایرانی هم به سمت عراق به راه افتادند، تا یک حرکت وحدت آفرین بین علما ایجاد شود.

البته حزب شیطان کار خودش را کرد و با فتنه گری اثر هر دو سفر را خنثی کرد. این همان جریان پیشگیری از وحدت دو ملت ایران و عراق بود. چه زمانی که زیر یک پرچم بودیم و چه الان که از هم جدا هستیم. دشمن از اتحاد ما میترسد. امروزه این وحدت در اربعین به اوج خود رسیده است و این اجتماع قلبها؛ رمز اصلی ظهور است.

 

27ff

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۵ خرداد ۰۰

ادعای دروغین نیابت، آغاز انحراف های بزرگ

{انحرافات مهدویت - شماره 27}

 

در بخش مدعیان دروغینِ پس از ولادت و در بخش دوران غیبت صغری، موضوع مدعیان دروغینِ نیابت مطرح است. پس از شهادت امام حسن عسکری برای جلوگیری از پراکندگی شیعیان، سفیران خاص، رهبری آنها را بر عهده گرفتند. در این میان افرادی با انگیزه های متفاوت، اعم از سستی ایمان، طمع در اموال امام، رسیدن به شهرت و انگیزه های سیاسی، به دروغ مدعی نیابت امام غایب شدند.

برخی از معروف ترین مدعیان دروغینِ نیابت عبارتند از:

➖ ابومحمد حسن شریعی

➖ محمد بن حسن نمیری

➖ ابوطاهر محمد بن علی بن هلال

➖ حسین بن منصور حلاج

➖ ابوجعفر محمد بن علی شلمغانی

➖ احمد بن هلال کرخی

[درسنامه مهدویت، جلد ٢]

 

27ee

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۴ خرداد ۰۰

کبوتر نامه رسان در قرن ۲۱

{مهدویت و رسانه - شماره 27}

 

در حدود ۴۰ سال پیش، استفاده از روزنامه، رادیو و تلویزیون، تنها گزینه برای انتقال مطلب بود، اما ابزارها و روش های قدیمی به درد عصر و زمانه فعلی نمی‌خورد.

امروزه با توجه به گسترش رسانه ها و تکنیک های جدید صوتی و تصویری، بهترین روش تاثیرگذاری، انتقال و تثبیت غیر مستقیم محتوا و پیام، در ذهن و قلب مخاطب است؛ مثل انتخاب تیترهای جذاب، استفاده از عکسنوشت های اثرگذار، ساخت کلیپ، انیمیشن، مستند و فیلم های سینمایی.

[مقاله مهدویت و رسانه؛ علیرضا  پورمسعود]

 

27dd

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۳ خرداد ۰۰
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب