۴۰ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

شبهات تولد

{از تولد تا امروز - شماره 3}

 

علی گفت: «من شنیدم در طول تاریخ، خیلی‌ها منکر تولد حضرت شدن.»

گفتم: «درسته. یکی از دلایل شکل‌گیری این شبهه این بود که شرایط اجتماعی جوری بود که امام‌حسن‌ عسکری، مجبور بودن برای حفظ جان فرزندشون، خبر تولد ایشون رو مخفی کنند؛ درست مثل زمان تولد حضرت موسی. برای رد این شبهه، هم دلایل عقلی و هم دلایل روایی وجود داره.

دلایل روایی یعنی احادیث و بشارت پیامبر و همۀ امامان دربارۀ ولادت امام زمان به‌عنوان فرزند امام‌حسن‌ عسکری. به‌علاوه، بعد از تولد هم افراد زیادی از ولادت حضرت باخبر بودند و حتی حضرت رو دیده بودند.

یکی از بچه‌ها پرسید: «مثلاً کی؟»

_ حکیمه‌ خاتون، دختر امام جواد و عمهٔ امام حسن‌ عسکری در شب تولد حضرت، در کنار حضرت ‌نرجس بوده و خبر تولد حضرت رو با جزئیات نقل کرده. به جز ایشون، مورخین شیعه از جمله مرحوم کلینی و شیخ مفید یا علمای اهل سنت مثل شَعرانی، در کتاب‌های خودشون به ولادت حضرت اشاره کردن.

شهاب گفت: «کسی در اون دوران امام زمان رو دیده؟»

_ بله، بعضی از شیعیان خاص و معتمد امام حسن ‌عسکری از جمله: احمدبن‌اسحاق و جمعی از شیعیان همراهش، اصحاب امام هادی، وکلای امام‌حسن‌ عسکری و نواب اربعه. بعضی از این افراد، قبل از غیبت و بعضی در دوران غیبت صغری، امام زمان رو ملاقات کرده بودند.

کاوه گفت: «چه دلیل عقلی‌ای برای اثبات تولد حضرت وجود داره؟»

_ ساده‌ترین دلیل اینکه حکمت خدا اقتضا می‌کنه که زمین هیچ‌وقت از حجت خدا خالی نباشه. مثلاً در آیهٔ ۷ سورهٔ رعد، این‌طور به این موضوع اشاره شده: «وَ لِکُلِّ قَومٍ هٰاد؛ یعنی برای هر قومی، راهنمایی از طرف خدا فرستاده شده.» پس حتماً مردم زمان ما هم راهنمایی الهی دارند؛ هرچند که از دیدنش محروم هستیم.

 

3ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۳۰ آذر ۰۰

چگونه به اینجا رسیدیم؟

{یمانی دروغین - شماره 3}

 

ما برای شناخت یمانی بر اساس روایات، متأسفانه دچار دو مشکل اساسی هستیم:

۱. محدود بودن روایت‌های مربوط به این شخص

۲. رمزگونه بودن روایت‌ها

یکی از علت‌های رمزگونه بودن این روایت‌ها، مسئلۀ تقیهٔ راویان احادیث و پوشیده نگه داشتن حقایق است. اهل‌بیت به منظور دور نگه داشتن خطر از یمانی ‌و حفظ جان او از بردن نام و صفات شاخصش پرهیز می‌کردند تا مبادا دشمنان با استفاده از این نشانه‌ها او را شناسایی و نابود کنند.

افزون‌‌ بر ‌این، اهل‌بیت نام‌های مختلفی برای این‌گونه شخصیت‌ها آورده‌اند تا دشمنان نتوانند آن‌ها را شناسایی کنند. برای مثال، یمانی در برخی روایات، «قحطانی» و در برخی دیگر، «المنصور»، «خلیفه یمانی»، «حارث خراسانی»، «حسنی» و «هاشمی» نامیده شده است.

همین موضوع سبب شده است تا دشمنان از خلأ اطلاعاتی ما استفاده کرده و مدل تقلبی آن را جایگزین کنند.

 

3af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۹ آذر ۰۰

دلایل روایی رجوع به فقها

{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 3}

 

روایات مختلفی در مورد لزوم رجوع به فُقها در شرایط غیبت ذکر شده است که یکی از معتبرترینِ آن‌ها، روایت عمربن‌حنظله است. امام صادق در بخشی از این روایت، خطاب به عمربن‌حنظله فرموده‌اند: «...دقت کنید و کسی را که روایات (و علوم ما) را دارا است و نظر در حلال و حرام ما دارد (اهل فهم و استدلال است) و احکام اسلامی را می‌داند، او را داور قرار دهید؛ چراکه من او را حاکم قرار دادم...»*۱

در این روایت، امام، فقیهی را که دارای شرایطِ ذکر شده باشد؛ نه تنها به‌عنوان داور در امور قضایی، بلکه به‌عنوان حاکم معرفی می‌کنند. قطعاً حاکم کسی است که تمامی شئون حکومتی را دارا است. پس می‌شود به این نتیجه رسید که طبق کلام اهل بیت، مسلمانان در دوران غیبت وظیفه دارند به فقهایی که شرایط کامل را داشته باشند، مراجعه کنند و باید این افراد را به عنوان حاکم در امور قرار بدهند.*۲

[۱. وسائل‌الشیعه، ج۱۸، ص۹۹؛ 2. کتابع‌البیع، امام‌خمینی، ج۲، ص۴۸۰]

 

3ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۸ آذر ۰۰

return

A time is coming when all who are in their graves will hear his voice and come out (The book of John)

 

3w

 

Source: thepromisedsaviour.com

More Informations >>> Click Here

  • يكشنبه ۲۸ آذر ۰۰

میلیاردها انسان خوب

{جهان در عصر ظهور - شماره 3}

 

بیا به خانهٔ دل‌ها که در فراق تو دل را / نمانده است قراری چگونه بی ‌تو بمانم

یکی از ویژگی‌هایی که در کتاب زرتشت برای عصر ظهور گفته شده، هم‌فکر و هم‌کردار و هم‌گفتار شدن مردم جهان است. این ویژگی با شعار سه‌گانۀ گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک در این دین هماهنگی دارد؛ یعنی پس از ظهور، همگی مردم جهان در گفتار و پندار و رفتار، یک‌دست خواهند شد.

زمانی را تصور کنید که همۀ اطرافیانتان در گفتارِ خود، کلامِ «خیر» بگویند، اعمال صالح انجام دهند و در اخلاق و رفتارشان خوش‌برخورد باشند. به قول آن شعر معروف که می‌گوید: «تردید نکن، تصورش هم زیباست.»

از تصور که بگذریم به یک توضیح مختصر می‌رسیم:

هنگامی که «گشتاسب» کیفیت ظهور «سوشیانس» و چگونگی ادارۀ جهان را از «جاماسب» می‌پرسد، او پاسخ می‌دهد: «سوشیانس، نجات‌دهندۀ بزرگ جهان، دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستی را ریشه‌کن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات دهد، مردم جهان را هم‌فکر، هم‌گفتار و هم‌کردار گرداند.» *۱

السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْکَلِمِ

سلام بر مهدی امّت‌ها و جمع‌کنندهٔ سخن‌ها

[۱. جاماسب ‌نامه، ص ۱۲۱و۱۲۲]

 

3ad

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۷ آذر ۰۰

شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد؟

261y

 

و خدا خواست که یعقوب نبیند یک عمر / شهر بی یار مگر ارزش دیدن دارد؟

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

دخیل

چشم ملائک شد دخیل خاک پای تو / ای جان و مال و مادر و بابا فدای تو

در صلب آدم دید تصویر تو را، آن وقت / گفت: «احسن الخالق شدم اکنون» خدای تو

آن‌قدر دل بردی ز عالم مهدی زهرا / حتی حسین فاطمه شد مبتلای تو

در حوض کوثر چیست جز آب وضوی تو / معراج هشتم چیست؟ خاک زیر پای تو

من کیستم وقتی که قرآن از شما گفته‌ست / وقتی که عترت گفته است اندر ثنای تو

شد مهربانی وامدار از خلق و خوی تو / هیبت همه حیران شده از هوی وهای تو

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۶ آذر ۰۰

شمارش معکوس آخرالزمان (استاد رائفی پور)

{کلاس های مهدویت - شماره 116}

 

موضوع: شمارش معکوس آخرالزمان

خلاصه مکتوب و پیاده سازی شده ی سخنرانی استاد رائفی پور

 

  دانلود

( pdf / 416 KB )

 

منبع : واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۶ آذر ۰۰

روی ما حساب کردند

{نقش ایرانیان در ظهور - شماره 3}

 

در زمان امامان معصوم، ایرانیان با عناوینی مانند «فَرْس»، «اَعاجِم»، «مَوالِی» و «قوم‌ سلمان» شناخته می‌شدند. در روایات‌ نیز از ایرانی‌ها با القابی مانند «اهل خراسان»، «اهل قم»، «اهل طالقان» و دیگر شهرهای مشهور آن زمان یاد شده است.

پیامبر اسلام و ائمه، بخصوص حضرت علی در موقعیت‌های مختلف از ایران و ایرانیان تعریف کرده و همواره سعی می‌کردند با رعایت عدالت در برخورد با آنها، ذهنیت نژادپرستانه و برتری‌جویی اعراب بر ایرانیان را از بین ببرند.

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در حدیثی در این خصوص فرمودند: «اعتماد من به (برخی) ایرانیان بیشتر از (برخی) از شما (اعراب) است»*۱ پیامبر اسلام همچنین ایرانیان را خوشبخت‌ترین ملت غیرعرب به واسطه اسلام دانسته است*۲ مهربانی و لطف اهل‌بیت چراغ محبت آنها را در دل ایرانی‌ها روشن کرد.

امروزه مردم ایران به اینکه شیعه اهل بیت هستند افتخار میکنند و پرچم اسلام به برکت همین محبت و علاقه در این سرزمین برافراشته شده تا روزی که به‌دست حضرت بقیه‌الله برسد. ان‌شاءالله

[1 .ذکر اخبار اصفهان حافظ ابونعیم، ص۱۲؛ 2.کنزالاعمال، ج۲، ص۹۰]

 

3ac

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۵ آذر ۰۰

زمینی از جنس آسمان

{ویژگی یاران امام زمان - شماره 3}

 

از ویژگی‌های سپاه حضرت این است که از هر گروهی در آن حضور دارند. سمت راست لشکریان، جبرئیل است و سمت چپ، میکائیل. همهٔ نیروهای زمینی و آسمانی با پرچمی که جبرئیل برایشان آورده، آماده و گوش به فرمانِ امام ایستاده‌اند. این پرچم، پرچمِ پیامبر در جنگ بدر و پرچمِ امیرالمؤمنین در جنگ جمل است که اکنون به وارثشان، امام زمان، رسیده است‌‌.*۱

فرشتگانی که نوح را در کشتی، ابراهیم را در آتش، موسی را هنگام شکافتنِ نیل، عیسی را هنگام عروج به آسمان و پیامبر را در روز بدر همراهی کردند و فرشتگانی که برای یاری امام حسین در کربلا حضور داشتند و از منتظران مهدی بودند، همه و همه حضور دارند.*۲

علاوه بر این‌ها در این لشکر، مردانی با قدرت و صلابت و زنانی دلسوز و با بصیرت را می‌بینی که در رکاب حضرت‌اند.*۳ هر کدام با توجه به روحیات و توانایی خود وظایفی دارند. حتی جنّیانی مخلص هم در لشکر حضرت هستند.*۴

حضرت، یارانِ وعده‌داده شدهٔ دیگری هم دارد، حضرت عیسی که بر ابر سفیدی نزول می‌کند، حضرت خضر، الیاس، ادریس و یارانی که با رجعت دوباره زنده می‌شوند، مومنانِ پاکی که لیاقت یاری امام زمان را دارند.

[۱. امام صادق، غیبت نعمانی، ترجمه فهری، ص ۳۶۱، ۳۶۲؛ 2. امام صادق، متن و ترجمه غیبت نعمانى، ص ۴۲۹؛ 3. کتاب هنگامه ظهور، علی اصغر رضوانی، ص ۵۹؛ 4. امام علی، ارشادالقلوب، شیخ مفید، ج ۲، ص ۲۸۶]

 

3ab

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۴ آذر ۰۰

خاکستری، سیاه است یا سفید؟

{شبهه شناسی - شماره 2}

 

حق و باطل تا وقتی مشخص است و تشخیص آن آسان که تشابه و دست‌کاری در کار نباشد اما امان از وقتی که باطل، خودش را شبیه حق می‌کند.

و اما حق. حق را باید از باطل جدا کرد. پس لازم است بدانیم: شبهه در لغت به معنای مشابهت و پوشیدگی است و چیزی که حق و باطل در آن معلوم و مشخص نیست را شبهه می‌نامند.*۱ به عبارت دیگر، شبهه، خود را شبیه به حق نشان می‌دهد و راه شناخت حق از باطل را دشوار کرده و افراد را دچار شک و تردید می‌کند.*۲

شبهه در اصطلاح، طرح اِشکال، پرسش یا ابهامی است که در شناخت حق از باطل در برداشت‌ها، تحلیل‌ها، تصمیمات و رفتارهای مرتبط با سعادت فرد یا جامعه، منشأ خطا و اشتباه می‌شود. حال با مشخص شدن تعریف شبهه می‌توانیم درک بهتری از این موضوع داشته باشیم.

[۱. محمد معین، فرهنگ فارسی؛ 2. عبدالمجید معادی‌خواه، فرهنگ آفتاب، ج ۷۱]

 

2ai

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۳ آذر ۰۰
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب