۳۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

در میان ستاره‌ها!

{تربیت مهدوی - شماره 25}

 

آن‌چه در الگوسازی اهمیتِ ویژه‌ای دارد، خود شما هستید؛ زیرا پایه‌های اصلیِ شخصیت در خانواده شکل می‌گیرد و والدین اولین و مهم‌ترین الگوها هستند. پس والدین دو نقش دارند:

❶ خود در رفتار و گفتار، محبت به امام را نشان دهند، زیرا کودک مقلّدی کامل است و آن‌چه در جلوی دید چشم او انجام می‌دهید بر تفکر و رفتار او اثر دارد. در واقع فرزندان آن‌گونه که ما می‌خواهیم نمی‌شوند، بلکه آن‌گونه که عمل می‌کنیم، می‌شوند.

❷ والدین الگوهای مناسب را به فرزند معرفی کنند و برای گرایش به الگوهای مثبت (به صورت غیرمستقیم) زمینه‌سازی کنند و فرزندشان را با کسانی آشنا کنند که عاشقِ حضرت هستند.

همیشه در الگوسازی از اکسیر محبت استفاده کنید. نباید او را مجبور به دوستی با کسی کنید. فقط باید مراقب باشید تا فرزندتان هر کسی را به عنوان قهرمان و الگوی خود قرار ندهد.

 

25ah

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۳۱ مرداد ۰۱

وظیفهٔ اصلی

{از تولد تا امروز - شماره 25}

 

از بچه‌ها پرسیدم: «اگه گفتید چند تا وظیفهٔ دیگه مونده؟»

یکی گفت دو تا، اون یکی گفت چهار تا؛ این وسط مونده بودم عدد شش چه‌جوری به ذهن کوروش رسید. البته احتمالاً مثل همیشه شوخی ‌می‌کرد!

گفتم: «چه خبره! این عددها رو از کجا می‌یارید؟ نَه! فقط یک وظیفهٔ دیگه مونده. وظیفه‌ای که خیلی از وظایف نُوّاب در خدمت اون بودن.

هشتمین وظیفهٔ اصلی نُوّاب اربعه، آماده‌سازی مردم برای پذیرش غیبت کبری‌ست. همهٔ نایبان با تمام توان در این زمینه تلاش کردند، اما این وظیفه بیشتر از همه به دوش علی‌بن محمد سَمَری، آخرین سفیر امام مهدی بود. به همین خاطر، امام از راه اعجاز به سمری کمک کردند و شش روز قبل مرگش توقیعی صادر و زمان دقیق وفات نایبشون رو بیان کردند تا حجت بر همه تمام بشه و افکار عمومی مردم آماده پذیرش دورهٔ غیبت کبری بشه.»

ادامه دارد...

 

25ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۳۰ مرداد ۰۱

آزادی

{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 25}

 

در پیام‌های قبلی در رابطه با این مسئله که آیا ولایت فقیه باعث سلب آزادی می‌شود یا نه، صحبت و با دلیل این ادعا را رد کردیم.

اما اکنون می‌خواهیم این موضوع را از منظر دیگری بررسی کنیم و به این موضوع که آزادی‌های مختلف در نظام ولایت فقیه به چه نحوی تفسیر می‌شوند، بپردازیم.

برخلاف حکومت‌های دیگر که آزادی در آن‌ها در بسیاری از مواقع بیشتر جنبه ظاهری دارد، در حکومت اسلامی و از دیدگاه اسلام، آزادی برای انسان‌ها موضوعی حیاتی و از اهداف مهم زندگی به حساب می‌آید. این‌گونه آزادی یعنی عزت نفس باید به گونه‌ای در مردم ایجاد شود که هیچ‌کس خود را بنده و زیردست احساس نکند. در واقع، مقصود و منظور از آزادی در اسلام، آزاد ساختن شخصیت و روح و آزادگی افراد از قید و بند ضعف است و این مدل از آزادی‌ست که جامعه را در مسیر پیشرفت، ترقی و تحول قرار می‌دهد.

قطعاً میان این مدل از آزادی [که به تبع آن آزادی‌های مختلف حقوقی و اجتماعی پدید می‌آید] با آزادی که از روی هوای نفس باشد، تفاوت‌هایی وجود دارد. بنابراین، حکومت مبتنی بر ولایت معصومین و جانشینان آن‌ها، علی‌الخصوص در زمان حکومت امام عصر، همواره به دنبال ایجاد و تحقق این‌گونه آزادی در میان جامعه است.*۱

[۱- مقاله رهیافت انقلاب اسلامی، شماره ۱۲، ص ۱۳۴]

 

25ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۹ مرداد ۰۱

ای مثل روز آمدنت روشن...

314y

 

ای مثل روز آمدنت روشن، این روزها که می‌گذرد در انتظار آمدنت هستم.

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۸ مرداد ۰۱

راضی بودن به ظلم

اباصلت هروی نقل کرده است: روزی از امام رضا علیه السلام پرسیدم: «یابن رسول الله، از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که هنگامی که امام زمان خروج فرماید، فرزندان قاتلین امام حسین علیه السلام را به‌خاطر کار پدرانشان می‌کشند. نظر شما در این باره چیست؟»

امام رضا علیه السلام فرمودند : «بله، همین طور است». من با تعجب پرسیدم: «پس این آیه قرآن چه معنا می‌دهد که می فرماید: وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى - هیچکس، بار گناه دیگری را بر دوش نمیکشد».

امام رضا علیه السلام چنین توضیح فرمودند: «خداوند در همه فرمایش‌هایش راست و درست فرموده است؛ لکن فرزندان قاتلین امام حسین از کاری که پدرانشان کرده‌اند، راضی و خشنودند و به آن افتخار می‌کنند و هرکسی که از کاری راضی و خشنود باشد، مانند کسی است که آن کار را انجام داده باشد. اگر کسی در مشرق کشته شود و دیگری در مغرب و از این کار راضی باشد، این شخص راضی، در پیشگاه خدا شریک قاتل محسوب می شود و هرگاه قائم آل محمدفقی خروج کند، به همین دلیل، فرزندان قاتلین امام حسین را خواهد کشت».۱

امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا، فَقَالَ سُبْحَانَهُ «فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِینَ - ماده شتر قوم ثمود را یک نفر کشت؛ ولی خداوند همه را عذاب کرد ؛ زیرا همه از کشتن آن خشنود بودند. از این رو قران کریم تمام افراد آن قوم را شریک در جرم معرفی کرده است و می فرماید: همه او را کشتند».۲

در زیارت امام حسین علیه السلام ضمن آنکه بر قاتلان آن حضرت و ظالمان به اهل بیت لعنت می‌فرستیم، می‌گوییم: « ...وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِکَ فَرَضِیَتْ بِه - و خدا لعنت کند امت و جماعتی را که آن ظلم‌ها و کشتارها را شنیدند و به آن‌ها راضی بودند.»

رضایت بر ظلم ظالم، از مصادیق ظلم است.

[۱. عیون الرضا محم‌بن‌علی‌بن‌بابویه‌قمی(شیخ صدوق)،ج۱، ص۱۳۷؛ 2. نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۱]

[برشی از کتاب زیبایی‌ها و زشتی‌های کربلا]

 

280y

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۸ مرداد ۰۱

معجزه یا ادعای معجزه

{یمانی دروغین - شماره 25}

 

یکی از ادعاهای «احمد بصری» که از آن به عنوان معجزه یاد می‌کند، تعیین محلّ دفن حضـرت زهـرا است. او مدعی است که تنها حضرت مهدی و منسوبان به ایشان از مکان دفن حضرت زهرا اطلاع دارند و به عنوان معجزه مکان قبر را در بقیع، کنار مدفن امـام حسـن مجتبی معرفی می‌کند.

در پاسخ باید گفت، معجزه یعنی کاری که دیگران در مقابل آن ناتوانند و فرد دیگری قادر بـه انجام آن نیست تا بتوان به وسیلهٔ این معجزه، درستی یا نادرستی ادعای شخص را تشخیص داد. اما در مورد ادعای «احمد بصری» این سخن قابل تطبیق نیست و این امر از جمله اموری نیست که بتوان فهمید او درست می‌گوید یا نه.

همچنین با توجه به تحقیقاتی که علمای شیعه بر اساس شواهد و قرائن انجام داده‌اند، ضعیف‌تـرین نظریه مربوط به دفن این بانوی بزرگوار در قبرستان بقیع است و سیاست حکیمانه حضرت زهرا و امیرالمؤمنین این بوده است که جسم مطهّر ایشان را شبانه دفن کنند تا سندی برای مظلومیت این بانو قرار بگیرد.

 

25af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۷ مرداد ۰۱

آزادی فکری

{جهان در عصر ظهور - شماره 25}

 

آوای قلب من هر صبح و هر مساء

یا صاحب‌الزمان، الغوث و الامان

آن‌چه در زندگی دنیایی و مادی، انسان را به اسارت و درماندگی می‌کشاند، نیازها و احتیاجات اوست. زیرا وقتی فردی به چیزی نیاز داشته باشد (مثلاً نیاز به مسکن، کار، دارو و درمان...) فکر و ذهنش به آن مشغول می‌شود.

گاهی انسان آن‌قدر به دنبال رفعِ نیازها و گرفتاری‌های خود است که دیگر فرصتی برای رشد و شکوفایی، عبادت و بندگی و... پیدا نمی‌کند. اما هنگامی که انسان از هر نظر تأمین و نیازهایش برطرف شده باشد، دیگر در این زمینه‌ها دل‌مشغولی نخواهد داشت، آن وقت است که فکرش آزاد و استعدادهایش شکوفا می‌شود.

رفع نیازها و گرفتاری‌ها به‌خصوص نیازهای مادی، از اولین برنامه‌هایی‌ است که در دولت کریمه اجرا می‌شود. در واقع در دولت کریمه امام زمان، هرکس در فکر سازندگی، هنرنمایی، خلاقیت، عبادت، بندگی و... خواهد بود.

أَیْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِی یُجَابُ إِذَا دَعَا.

کجاست آن مضطری که چون دعا کند، خواست او به اجابت می‌رسد؟

 

25ad

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۶ مرداد ۰۱

نفوذی بودند یا نفوذی شدند؟!

{از تولد تا امروز - شماره 24}

 

صحبتم رو ادامه دادم: «خب وظیفهٔ شِشُم نایبان خاص مبارزه با مدعیان دروغین نیابت بود. متأسفانه در دورهٔ هفتاد‌سالهٔ غیبت صغری افراد زیادی به دروغ‌، ادعای وکالت و ارتباط با امام زمان رو داشتند. حلاج و شَلمَغانی از این دسته افراد بودند.

نُوّاب با این افراد مبارزه و اون‌ها رو معرفی و رسوا می‌کردند. حتی گاهی برای روشن کردن ماهیت این افراد، توقیعاتی از جانب امام صادر می‌شد. این کار، شیعیان امامیه رو از انحرافات حفظ کرد و باعث اعتماد بیشتر مردم به نُوّاب شد. وظیفهٔ هفتم نایبان گاهی به وظیفهٔ ششم مربوط می‌شد. متأسفانه گاهی مدعیان نیابت از اعضای سازمان وکالت بودند.»

محسن گفت: «یعنی نفوذی بودند؟»

گفتم: «نه! اما گاهی برخی وکلا منحرف می‌شدند و در انجام وظایف خودشون کوتاهی می‌کردند و مشکلاتی رو برای سازمان مخفی وکالت به وجود می‌آوردند. مثلاً گاهی وجوه شرعی اهدایی مردم رو پیش خودشون نگه می‌داشتند یا خودشون رو نایب و نزدیک به امام معرفی می‌کردند تا مقبولیت اجتماعی واسه خودشون ایجاد کنند. پس هر کدوم از نوّاب اربعه در زمان خودشون، وظیفه و مسئولیت مبارزه با وکلایی که به هر دلیلی به امام و سازمان خیانت کرده بودند رو هم بر عهده داشتند.»

 

24ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۵ مرداد ۰۱

استخاره با قرآن یا شیطان؟!

{یمانی دروغین - شماره 24}

 

«احمد بصری» معتقد است که می‌توان از طریق استخاره با قرآن به امامت یک امام پی برد و حقانیت او را ثابت کرد و قرآن کریم را شاهد بر حقانیت خود می‌داند. لذا ادعا می‌کند، «هر کسی با نیّت حقانیت من استخاره کند، قرآن کریم سخن مرا تأیید خواهد کرد».

استخاره در اصطلاح دینی به معنی واگذار کردن انتخاب به خداوند در کاری است که انسان در انجام آن تردید دارد و استخاره در کاری که حکم شرعیِ روشنی در مورد آن وجود داشته باشد، صحیح نیست.

با توجه به روایات مربوط به استخاره با قرآن مشخص می‌شود که نسبت‌دادن نتیجهٔ استخاره با قرآن به خداوند، هیچ توجیه شرعى ندارد و همچنین هیچ دلیل عقلی و نقلی وجود ندارد که تشخیص وصیّ حضرت رسول را به استخاره با قرآن توصیه کرده باشد. در سیرهٔ عملی رسول خدا و ائمه و حتی یاران این بزرگواران، دلیل اثبات امامت با استخاره جایگاهی ندارد و در هیچ یک از منابع روایی شیعه هم حدیث یا گزارش تاریخی در این مورد نیامده است.

 

24af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۴ مرداد ۰۱

یارانِ امامِ عصر در پشت خاکریزها

{نقش ایرانیان در ظهور - شماره 25}

 

«دفاع مقدس» از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران است. در بین «دفاع مقدس» و «فرهنگ مهدویت»، رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد؛ از این جهت که آشنایی مردم با فرهنگ انتظار به ایشان آموخت که فردِ منتظرِ برپاییِ حکومتِ عدل و قسط، هرگز در مقابل ظلم و ستم ساکت نمی‌ماند. رزمندگان نیز با تمام وجود در راه دفاع از اسلام و ایران قدم برداشتند.

دفاع مقدس به‌خوبی توانست فرهنگ مهدویت و انتظار منجی را به همگان معرفی کند و جهانیان متوجه شدند که از مهم‌ترین عوامل پیروزی ملت ایران علیه زورگویانِ عالم، همین روحیهٔ انتظار منجی است؛ همچنین در این سال‌ها، ایرانیان به نوعی آمادگی خود را برای همراهی امامشان اثبات کردند.

شهدای گرانقدر دفاع مقدس نیز الگوی خوبی برای منتظران هستند زیرا توانستند ویژگی‌های یاران امام زمان را در خود ایجاد کنند. با نگاهی به وصیت‌نامهٔ شهدا می‌توانیم تأثیرات فرهنگ مهدوی را بر وجود این عزیزان مشاهده کنیم.

 

25ac

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۳ مرداد ۰۱
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب