۳۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

شیفتگان خدمت

{ویژگی یاران امام زمان - شماره 20}

 

یاران حضرت، آرام و قرار ندارند و برای کار در حکومت جهانی مهدی موعود و تحقق آرمان‌های امام زمانشان سر از پا نمی‌شناسند. جهاد در راه خدا، برنامهٔ همیشگى آن‌هاست.*۱ چه در جهاد نفس و چه در صحنهٔ پیکار، بهترینِ زمان خود هستند. همیشه در تلاشند، اما نه برای کسب ثروت و شهرت و مناصب دنیایی.

به تعبیر شهید بهشتی: «شیفتگان خدمتند، نه تشنگان قدرت. ازاین‌رو، شُهرتشان در آسمان بیشتر از زمین است. »*۲ تنبلی، بی‌حالی و سهل‌انگاری برایشان مفهومی ندارد و کار را به دست قضا و قدر نمی‌سپارند. در راه رسیدن به هدفشان محکم‌تر از سنگند. *۳ جدیّت در کار و تلاش از بارزترین ویژگی‌های رفتاری ایشان است.

در راه رضایت خدا و امام، کار و تلاش می‌کنند. دنیا را مزرعهٔ آخرت می‌بینند و به همین خاطر دل‌بستهٔ آن نیستند. آری! یاران امام این‌گونه زندگی می‌کنند. این را بدانید اولین قدم برای یار امام‌زمان شدن، کنار گذاشتن تنبلی است. برای زندگی‌ات برنامه داشته باش و تمام برنامه‌هایت را به شنبه موکول نکن. نکتۀ مهم‌تر: کار برای امام زمان را در اولویت کارهایت بگذار.

[۱. سورهٔ مائده آیهٔ ۵۴؛ 2. خطبهٔ ۱۰۲ نهج البلاغه؛ 3. بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۷، ح ۸۲]

 

20ab

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۳۰ خرداد ۰۱

نگاه علمای اهل سنت درباره خاتم الاوصیا

آیت الله بهجت :

خیلی از علمای اهل سنت مخصوصا عُرفای آن‌ها به خاتم الاوصیا اقرار کرده‌اند. حتی صدر الدین قونوی شاگرد محی الدین در وصیت نامه اش مینویسد: ‌‌«اگر امام مهدی را درک کردید، معارف را از او یاد بگیرید و از او تجاوز نکنید و حرف شخص دیگر را گوش نکنید.»

[کتاب در محضر بهجت، ش ۱۰۹۷]

 

144z

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۹ خرداد ۰۱

قیام‌های برحق و ناحق

{شبهه شناسی - شماره 19}


عده‌ای با استناد به چند روایت می‌گویند هر قیامی قبل از ظهور باطل است‌. نخست اینکه بعضی از این روایات جعلی است مانند روایتی که در زمان حکومت بنی‌عباس و بنی‌امیه به دلیل ترس از قیام شیعیان ساخته شد.
اما باید ببینیم در روایاتی با این مضمون که سند درستی دارند از چه قیام‌هایی نهی شده است؟
می‌دانیم که دین اسلام، دینی اجتماعی است و برخی احکام آن مانند جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، قصاص و... جز با تشکیل حکومت اجرا‌شدنی نیست.
پس اگر رهبرِ قیام برای اجرای احکام و قوانین الهی حکومت تشکیل دهد و در قیامش خود را منجی معرفی نکند، بلکه در مسیر خدا و اهل بیت باشد و به دنبال فراهم کردن مقدمات ظهور باشد، آن قیام مردود نیست.
در طول تاریخ نیز قیام‌هایی وجود دارند که رهبری غیر‌معصوم داشته اما مورد تأیید ائمه قرار گرفته است. مثلِ قیام زید‌بن علی، قیام مختار و...
در نتیجه، قیام‌هایی در روایات مورد نکوهش است که یا انگیزهٔ الهی ندارند و بدون توجه به شرایط و بسترها صورت می‌گیرند یا از جانب مدعیان دروغین مهدویت شکل گرفته‌اند.

 

19ai

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۸ خرداد ۰۱

میرسد روزی به پایان نوبت هجران او...

303y

 

میرسد روزی به پایان نوبت هجران او

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۷ خرداد ۰۱

آرمان شهر مهدوی (استاد رائفی پور)

{کلاس های مهدویت - شماره 135}

 

موضوع : آرمان شهر مهدوی

خلاصه مکتوب و پیاده سازی شده ی سخنرانی استاد رائفی پور

 

  دانلود

( pdf / 247 KB )

 

منبع : واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۷ خرداد ۰۱

عمقِ ریشه‌ها

{تربیت مهدوی - شماره 19}

 

در هفت سالِ دوم زندگی، کودک به مسئولیت‌پذیری می‌رسد و در این سن خواستار رسیدن به نتیجهٔ مطلوب و دلخواه از فعالیت‌هایش است.

او همچنین می‌تواند به طرزِ فکر بزرگ‌ترها پی ببرد، اما هنوز به مرحلهٔ تصمیم‌گیری نرسیده است. درواقع در این دوره، کودک از مرحلهٔ چیستی، به مرحلهٔ چگونگی و چرایی می‌رسد.

والدین در این دوران، دو وظیفهٔ اصلی دارند:

➖ تربیت و ادب‌آموزی

➖ تعلیم و باسواد کردن فرزند

در این دوره، باورهای دینی و مهدوی را باید در وجود فرزندمان عمیق‌تر کنیم تا در وجود او تثبیت و ریشه‌دار شوند. به همین علّت، آموزش‌های دینی و مهدوی، نباید خشک و کسل‌کننده باشند، بلکه باید شاد و مفرح بوده و با ادبیاتی ساده به او ارائه شوند؛ یعنی باید از جملاتی استفاده کنیم که برای کودک قابل فهم باشد.

پاسخ‌گویی به سؤالاتِ او در این سن اهمیت بالایی دارد. پس هرگز از جملاتی مانند «چون من می‌گم باید این کار رو انجام بدی» برای کودک استفاده نکنید. این دوره، با ورود فرزندان ما به مدرسه هم‌زمان است. اما متأسفانه نظام آموزشی طوری است که کودکان را برای زندگی تربیت نمی‌کند.

پس به جایِ آنکه فرزند خود را تحت فشار قرار دهید تا در مدرسه بدرخشد، به او بیاموزید که مهم‌تر از درخشیدن در مدرسه این است که برای حضرت بدرخشد. البته فراموش نکنید که آموزشِ چگونگی رسیدن به این درخشش به عهدهٔ ما والدین است.

 

19ah

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۶ خرداد ۰۱

رازِ سپردنِ نیابت

{از تولد تا امروز - شماره 19}


علی گفت: علّت این همه تأکید در معرفی نایب سوم چی بود؟
موشکافی و دقت علی من رو خوشحال کرد.
در جواب سوالش گفتم: جناب «حسین‌بن روح» برخلاف دو نایب قبلی در بین شیعیان جایگاه چندان ویژه‌ای به‌جهت ارتباط با امامان نداشت. اگرچه از نزدیکان خاص «محمد‌بن عثمان» بود، راز سپردن نیابت به او به‌خاطر اخلاص و فداکاری‌اش بود.
در ادامه گفتم: اولین نامه‌ای که «حسین‌بن روح» از حضرت دریافت کرد، شامل درود فراوان از جانب امام مهدی به او بود و از اون زمان به وظیفهٔ خودش مشغول شد.
بهرام گفت: مدّت نیابت ایشون چقدر بود؟
پاسخ دادم: ایشون به مدّت ۲۱ سال مقام نیابت و سفارت امام رو برعهده داشت.
نکتهٔ قابل عرض دیگه در مورد نایب سوم، اوضاع سخت دوران نیابت ایشونه‌. به‌طوری که اجبار به رعایت تقیه شدیدتر از قبل بود. حتی وانمود می‌کرد که اعتقاد به مذهب اهل سنت داره تا از این طریق بتونه وظایف خودش رو انجام بده.
ایشون در ایام سفارت خودش، شدیداً با انحرافات و ادعاهای انحرافی از جمله ادعای نایبان دروغین مبارزه کرد تا اینکه در سال ۳۲۶ هجری از دنیا رفت و نوبت نیابت نایب چهارم رسید.
به ساعت نگاه کردم. زمان کلاس به پایان رسیده بود. به بچه‌ها گفتم: به نظرم بهتره ادامهٔ بحث رو بذاریم برای جلسه آینده. بد نیست قبل از کلاس ریاضی یه آبی به صورتتون بزنید.

 

19ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۵ خرداد ۰۱

رجعت به زبان یمانی دروغین

{یمانی دروغین - شماره 19}

 

یکی از ادعاهای «احمد بصری» این است که بعد از امام دوازدهم، دوازده مهدی به عنوان ادامهٔ جانشینان رسول خدا وجود دارند که در جایگاه خلافت قرار می‌گیرند و او اولینِ این مهدی‌ها است.

اما مشکل او اینجاست که در روایات شیعه به صورت مکرر گفته شده که اولین حکومت بعد از حضرت مهدی، حکومت امام حسین است (که در اواخر حکومت امام زمان رجعت می‌کنند)، پس او که خود را شیعه می‌داند، باید به نحوی این ناسازگاری را توجیه کند.

بنابراین به دو ادعای مهم دیگر متوسل شده است که این ادعاها عبارتند از:

1️⃣ وقوع رجعت بعد از مهدیِ دوازدهم

2️⃣ رجعت در آسمان

در ادامهٔ پیام‌ها به بررسی و پاسخ این ادعاها می‌پردازیم.

 

19af

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۴ خرداد ۰۱

جایگاه مردم در نظام ولایت فقیه

{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 19}

 

مردم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان حکومت‌ها، نقشی اساسی در تشکیل نظام سیاسی بازی می‌کنند. اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در طول تاریخِ اسلام نیز بارها شاهد بوده‌ایم که گاهی حرکت‌های آغاز‌شده از سوی معصومین به علّت همراهی‌نکردنِ مردم به سرانجام نرسیده است.

پس حضور مردم در صحنه برای هر نظام سیاسی، امری بسیار مهم و اساسی است و اختلاف موجود در این نظام‌ها، به چگونگیِ حضور و جایگاه مردم مربوط می‌شود.

در نظام ولایت فقیه که شخص ولیّ فقیه با ویژگی‌های ذکر‌شده از سوی ائمهٔ معصومین، معیّن می‌شود، مردم نقش اصلی و کلیدی در تحقق حکومت ولایی خواهند داشت، چراکه بدون استقبال و خواست مردم و مشارکت همه‌جانبهٔ آن‌ها حکومت تحقق پیدا نمی‌کند.

افزون‌بر موارد گفته شده، در نظام ولایت فقیه مردم نه تنها با انتخاب افراد در حوزه‌های مختلف، تأثیری مستقیم و غیرمستقیم در تصمیمات کلّی نظام دارند، بلکه می‌توانند با نظارت بر بخش‌های مختلف، تاثیر بسزایی در نحوهٔ صحیح حکومت‌داری حکمرانان داشته باشند*۱

[۱-مقاله حکومت اسلامی۱۳۸۰،ش۱۹]

 

19ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۳ خرداد ۰۱

خبر از آینده

{جهان در عصر ظهور - شماره 19}

 

نظری کن که زِ جا برخیزم / منِ افتاده زِ پا برخیزم

علمِ منایا و بلایا (علم به آیندهٔ اشخاص) از جمله علوم اختصاصیِ امامان است که گاهی فصل‌های محدودی از این عِلم را به برخی از اصحاب خاص خود (افرادی مانند حبیب‌بن مظاهر، میثم تمّار، جابر جعفی و...) یاد می‌دادند.

اما درِ این علم برای اشخاص عادی، از زمانِ امام سجاد بسته شد. زمانی که امام زمان ظهور کند، دوباره درِ این علم، برای کسانی که حضرت صلاح بداند، باز می‌شود و این علم تعلیم می‌گردد.*۱

امام علی می‌فرماید: «پیش از آن‌ که مرا از دست بدهید از من بپرسید؛ چرا از کسی نمی‌پرسید که علم منایا و بلایا و نَسَب‌ها نزد اوست؟»*۲ همچنین امام حسن عسکری فرمودند: «پس او تمامی لغات، نَسَب‌ها و حوادث را می‌شناسد و اگر این‌گونه نبود، میان حجّت و کسی که برای او حجّت آورده شده است، فرقی نبود.»*۳

وَ أَنَّکَ خَازِنُ کُلِّ عِلْمٍ وَ فَاتِقُ کُلِّ رَتْقٍ.

و تویی گنجینهٔ هر علم و دانش و گشایندهٔ هر بستگی.

[۱- سیمای جهان در عصر امام زمان، ج۲، ص۱۸۵؛ 2- بحارالانوار، ج۲۶، ص۱۴۷؛ 3- الارشاد، ج۲، ص۳۳۰]

 

19ad

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۲ خرداد ۰۱
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب