۳۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

زلزله و تخریب اعتقادات

{انحرافات مهدویت - شماره 14}

 

مهمترین پیامد منفی جریانهای انحرافی، تزلزل در باورهای دینی و مذهبی افراد است که این خود گناه بزرگ و نابخشودنی است. وقتی مریدی از رهبر خود سرخورده میشود و از جریان آنها جدا میشود نسبت به دین و افراد دیندار بدبین میشود و اعتقادات دینی خود را از دست میدهد.

پیامد بعدی این انحرافات، از بین بردن سرمایه های فکری است. بدون شک امروزه مکتب اهل بیت، بیش از هر زمان دیگری نیازمند استفاده از نیروهای فکری در زمینه های مختلف است. از دست رفتن این نیروها، خسارت بزرگی به پیروان اهل بیت وارد میکند.

[درسنامه مهدویت، جلد ۴، ص ١٨٠ و ١٨١]

 

14ee

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۳۰ آذر ۹۹

تلاش کردن برای محبوب نمودنِ امام

به جهت دلالت عقل بر اینکه هر کس محبتش واجب است، سزاوار است او را محبوب نمود، شیعیان نیز باید امام عصر را بین مردم محبوب نمایند.

امام صادق علیه السلام میفرماید: خداوند رحمت کند بنده ای که محبت مردم را به سوی ما می کِشاند و ما را نزد مردم محبوب میسازد. بخدا قسم اگر (مردم)، سخنان زیبای ما را برای دیگران روایت میکردند، به سبب آن سخنان، عزیزتر می شدند.

[کتاب مکیال المکارم ج۲]

براٰیِ یاٰریَشْ بَرْخیٰزْ اَزْ جاٰیْ.....

 

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۹ آذر ۹۹

ز همه دست کشیدم که تو باشی همه ام...

 

آیا وقت آن نرسیده است که باور کنیم تا نیاید گره از کار فرو بسته این جهان گشوده نخواهد شد؟ باور کنیم آمدن و رفتن هیچ کس جز او این آشفته بازار دنیا را به آرامش و خوشبختی نخواهد رساند.

حاجیان نفس بریده‌ی مِنا، مردان بی سرِ عراق، زنان به بردگی رفته‌ی شام، کودکانِ غرقِ خونِ یمن و حتی آن مرد سیاهِ نفس بریده‌ی آمریکایی، شهادت خواهند داد که این آمدن و رفتن‌های مردان تشنه‌ی قدرت، چاره و راهِ رهایی انسان‌ها نیست.

تاریخ گواهی خواهد داد از آن زمان که علی خانه نشین شد و غریب ماند، ما (همه را می‌گویم با هر دین و مکتبی) راه به بیراهه بردیم و فرزندان علی را به مَسلخگاه کشاندیم.

بیاییم با هر زبانی و در هر گوشه‌ی این خاک یک بار دیگر هم قسم شویم و آمدنش را از خداوند بخواهیم و ایمان بیاوریم که این دنیای تاریک و شیطان‌زده‌ی ما، فقط نورِ خورشیدِ مهدی موعود را می‌خواهد تا برای همیشه زیبا شود.

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۸ آذر ۹۹

آن چیست که قدرت مند است، ولی زور ندارد؟!

{مهدویت و رسانه - شماره 14}

 

امروزه مهمترین بخش فضای مجازی، شبکه های اجتماعی است و ما برای کسب موفقیت فرهنگی، باید آن را بیشتر بشناسیم.

سایت های شبکه های اجتماعی، به کاربران خود توانایی انجام اموری ساده مانند ارسال پیام های فوری، تبادل پیام های شخصی و بارگذاری محتوای تولیدی، مانند وبلاگ ها، تصاویر، ویدئو و....(اشتراک علایق و افکار)، دوست یابی، تا تجارت و درآمد زایی را می‌دهند.

پس از موفقیت نخستین سایتِ شبکه اجتماعی در سال ١٩٩٧ میلادی، رشد قارچ گونه آنها آغاز شد و این روند همچنان ادامه دارد. بعضی از مهم ترین شبکه های اجتماعی فعال، عبارت اند از: فیسبوک، توییتر، لینکداین، پین ترست، یوتیوب، گوگل پلاس، اینستاگرام، تامبلر و...

[جنگ نرم، داوود رنجبران]

 

14dd

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹

زنانی که رجعت میکنند

{رجعت - شماره 14}

 

در عصر ظهور، زنان جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. در میان رجعت کنندگان نیز، نام زن‌ها به چشم میخورد.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «همراه قائم، سیزده زن رجعت می‌کنند که مجروحان را مداوا و از بیماران مراقبت می‌کنند؛ همان گونه که همراه پیامبر این کار را می‌کردند.»

[اثبات الهداه، ج٣، ص۵٧۵]

در میان این ١٣ نفر، نام سمیه، مادر عمار یاسر به چشم میخورد. قطعا تمامی این زنان، از میان مومنان حقیقی هستند.

 

14cc

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹

اگر ایستاده ای بنشین!

{اخلاق مهدوی - شماره 14}

 

خشم، عقل را از کار می اندازد و اگر عقل نباشد، ممکن است کارهایی که نباید انجام دهیم. امام باقر(علیه السلام) میفرمایند: «هنگامی که شخصی بر مردم غضب می کند، اگر ایستاده باشد فورا باید بنشیند، که این کار پلیدی شیطان را از او دور می کند. » (١)

همچنین امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: «کسی که اگر ناراحت شود، ناراحتی اش او را از حق بیرون نکند، و اگر خوشحال شود، خوشحالی اش او را به باطل نکشاند، و اگر قدرت یافت، بیش از حق خود دریافت نکند؛ بی شک یک مومن و منتظر واقعی است.» (٢)

[١-کافی کلینی ج٢ ص٣٠٢؛ ٢-جهاد بانفس، حر عاملی، ص٣٧٠]

 

14bb

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹

از همه جا به یاری او می آیند

{مهدویت در نگاه اهل سنت - شماره 14}

 

یاران امام از صنف و نژاد خاصى نیستند؛ بلکه از گروهها و نژادهاى گوناگون و از سرتاسر جهان هستند. مردمى که به یارى امام می شتابند، «من أقالیم الأرض» و «من أقصى البلاد» (١) هستند. از عجم و عرب، از شام و مصر و از جاهاى مختلف می باشند.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرمایند: « [بعد از اعلام برخى از حوادث آینده] ...اى مردم! بهترین از امت پیامبر، بر شما حکمرانى کرده، پس در مکه به وى ملحق شوید که او مهدى است... که بزرگان شام و مانند آنها و نجیبان مصر و گروههایى از مشرق زمین و مانند آنان به سوى مهدى آیند تا به مکه رسیده و با وى در میان رکن و مقام بیعت کنند...» (٢)

[بررسی تطبیقى مهدویت در روایات شیعه و اهل سنت، ص ١٢۴؛ ١. صحیح، جعفر بن محمد حضرمى، الأصول الستة عشر، ص ۶۴؛ ٢. سیوطى، الحاوی للفتاوى، ص ٩٨]

 

14aa

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹

سخاوتمند

سخاوت آن است که بی درخواست باشد، ولی آنچه را به درخواست بخشند به خاطر حیا و برای رهایی از بدگویی است.

[نهج البلاغه؛ ترجمه استاد انصاریان]

 

14u

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • يكشنبه ۲۳ آذر ۹۹

وقوع اختلاف‌ها و درگیری‌های شدید

{آخرالزمان - شماره 13}

 

یکی از نشانه های آخرالزمان که در قرآن به آن اشاره شده است، اختلافات و درگیری های فراوان، میان گروه های گوناگون است. اختلافاتی که دامنه دار بوده و بشر، نمی‌تواند راه حلی برای آنها ارائه کند.

خداوند، در آیات ٣٧ و ٣٩ سوره مریم، پس از بیانِ تهمت ها و شک و تردیدهای مردم نسبت به حضرت عیسی می فرماید: «گروهها با هم اختلاف کردند، پس وای بر کافران به هنگام حضور در آن روز بزرگ (٣٧) آنان را از روز حسرت که کار به پایان آمده و آنان همچنان در حال غفلت و بی ایمانی هستند، بترسان (٣٩)»

این آیات، درباره ظهور فرقه‌های مختلف در جهان اسلام است که در آخرالزمان پدید آمده و سبب اختلاف‌های بسیار خواهد شد.

 

13gg

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • شنبه ۲۲ آذر ۹۹

بگذار قبل از پوسیدنم فرش راه آمدنت شوم

 

فروردینِ امسال به امیدِ دیدنِ روی تو جوانه زدم و از روزنه‌های خشک درخت بیرون آمدم. چرا که مفهوم و معنای روییدنم تو بودی.

اما حالا فصلِ زردِ پاییز است و ناامیدانه رنگ باخته‌ام. دارم فرو می‌افتم به پاهایت. حداقل بگذار قبل از پوسیدنم فرش راه آمدنت شوم. شاید هم باید با جاروی رفتگر از مسیر ظهورت کنار روم؟!

«هَلْ إِلَیْکَ یَابْنَ أَحْمَدَ سَبِیلٌ فَتُلْقىٰ؟»

آیا به جانب تو ای پسر احمد، راهی هست تا ملاقات شوی؟

[فرازی از دعای ندبه]

 

**اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج**

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)

  • جمعه ۲۱ آذر ۹۹
امام صادق (علیه السلام) :
هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن.
(ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات)
طبقه بندی موضوعات
آرشیو مطالب