185y

 

کدام دعا نقش مهمی در ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه دارد؟

باید از خداوند بخواهیم که در ظهور حضرت تعجیل فرماید. اشتباه مهم ما این است که از خود امام زمان می خواهیم که تشریف بیاورند؛ در حالی که ظهور به خواست خداوند متعال بستگی دارد. نباید به خداوند دستور بدهیم که چکار کند و چه کار نکند و به خدا اعتراض کنیم؛ بلکه باید به درگاه الهی دعا، التماس و زاری کرد. ما باید در هرحال راضی به رضای الهی باشیم که او بهتر مصلحت ما را می داند و فرج امام زمان را از خدا بخواهیم، نه از خودشان.

درباره حضرت مهدی دعاهای زیادی سفارش شده است که اهل بیت هم آن را می خواندند. مانند زیارت ها و دعاهای زیر که میتواند ما را به حضرت نزدیک، و معرفت ایشان را در دل ما زیاد کند و باعث ظهور ایشان شود:

 

شرح ادعیه به همرا فایل صوتی هر دعا در ادامه مطلب 

 

- دعای غریق:

سیّد بزرگوار علی بن طاووس نقل کرده که امام صادق علیه السلام فرمودند: به زودی شُبهه ای شما را فرا می گیرد، پس شما بدون راهنما و امامی هدایت کننده باقی خواهید ماند و نجات پیدا نمیکند مگر کسیکه بوسیله " دعای غریق " خدا را بخواند :

یَا اللهُ یَا رَحمَانُ یَا رَحِیمُ، یَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّت قَلبیِ عَلَی دِینِکَ.

عبدالله بن سنان هم گفت یَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ والاَبصار ثَبِّت قَلبیِ عَلَی دِینِکَ. و عبارت (والابصار) را به دعا اضافه کردم. سپس حضرت فرمودند : همانا خداوند بلند مرتبه دگرگون کننده قلبها و دیده هاست، ولی تو آنطور که من میخوانم (و خواندم) بخوان.

سیّد بن طاووس میفرماید : شاید مُراد از فرمایش امام در مورد " والابصار بمعنی چشم ها " این باشد که دگرگونی قلبها و دیده ها مربوط به قیامت است، بخاطر اینکه ترس و وحشت در آن روز شدید است؛ ولی ترس در زمان غیبت، از دگرگون شدن دلهاست و نه دیده ها.

[مهج الدعوات، ص396]

 


- دعای فرج: « الهی عظم البلاء و ...»

مرحوم کفعمى دعایى را براى حضرت امام زمان ارواحنا فداه نقل مى فرماید که آن حضرت آن دعا را به مردى که زندانى بود یاد مى دهند و بعد از خواندن ، او از زندان آزاد مى شود:

إلهی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ،وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکى، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ  یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ، یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ، إِکْفِیانی فَإِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانی فَإِنَّکُما ناصِرانِ، یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ، اَلْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنی أَدْرِکْنی أَدْرِکْنی، اَلسَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ، اَلْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرینَ.

[البلدالامین، ص ٦٠٧]

  دانلود فایل صوتی قرائت دعای فرج با صدای استاد فرهمند

(840 کیلوبایت)

 


- دعای سلامتی امام زمان «اللهم کن لولیک...»

شیخ کفعمى مى نویسد، از ائمّه معصومین به ما رسیده است که: در شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان، این دعا را در حال سجده یا ایستاده یا نشسته، و در هر حالى و در تمامى ماه مبارک، و هر طور که برایت امکان دارد و در تمام دوران عمرت تکرار کن؛ و بعد از بزرگداشت و اداى احترام به خداوند متعال، و درود بر پیامبرش بگو:

أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ، (صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ)، فی هذِهِ السَّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ، وَلِیّاً وَحافِظاً، وَقائِداً وَناصِراً، وَدَلیلاً وَعَیْناً، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.

[مصباح المتهجّد، ص ٦٣٠]

  دانلود فایل صوتی قرائت دعای سلامتی امام زمان با صدای مرحوم موسوی قهار

(636 کیلوبایت)

 


- زیارت آل یس

زیارت آل یاسین، یکی از زیارتهای مشهور حضرت صاحب الامر، است. شیخ طبرسی در جلد ۲ کتاب الاحتجاج میگوید: از ناحیه مقدسه حضرت مهدی، پس از پاسخ به سوالات جناب محمد حمیری صادر گردید:

«بنام خداوند بخشنده مهربان. نه در مورد او اندیشه می کنید، و نه از اولیای الهی می پذیرید، حکمتی است کامل و رسا، ولی بیم دادن ها، برای کسانی که ایمان نیاورده اند، فایده ای ندارد... هر گاه خواستید به واسطه ی ما، به خداوند تعالی و نیز به سوی ما توجه کنید و روی آورید، همانگونه که خدا فرموده است بگویید :

سلامٌ عَلی آلِ یاسین، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا داعیَ اللهِ وَ ربّانیَّ آیاتِه........

(متن کامل زیارت آل یاسین در کتاب مفاتیح الجنان بخش زیارات موجود است. این دعا از عبارتهای بسیار زیبا و عاشقانه ای درباره امام زمان برخوردار است)

  دانلود فایل صوتی قرائت زیارت آل یاسین با صدای استاد فرهمند

(3.83 مگابایت)

 


- دعای ندبه

دعای ندبه، دعایی برای صاحب الزمان که مستحب است در چهار عید، یعنی عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه خوانده شود 

و آن دعا این است:

الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمینَ، وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّد نَبِیِّهِ وَآلِهِ، وَسَلَّمَ تَسْلیماً، اَللَّـهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلی ما جَری بِهِ قَضآئُکَ فی اَوْلِیآئِکَ، اَلَّذینَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِکَ وَدینِکَ، اِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزیلَ ما عِنْدَکَ مِنَ النَّعیمِ الْمُقیمِ، اَلَّذی لا زَوالَ لَهُ وَلاَ اضْمِحْلالَ، بَعْدَ اَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ وَزُخْرُفِها وَزِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَکَ ذلِکَ، وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفآءَ بِهِ...

(متن کامل دعای ندبه در کتاب مفاتیح الجنان موجود است.)

  دانلود فایل صوتی قرائت دعای ندبه با صدای استاد فرهمند

(6.18 مگابایت)

 


- دعای عهد

امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس چهل صبح دعای عهد بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر قبل از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه هزار کلمه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو می کند.[مفاتیح الجنان]

امام خمینی در اواخر عمر شریفشان به یکی از نزدیکانشان مرتب میفرمودند: صبح ها سعی کن این دعا «دعای عهد» را بخوانی چون در سرنوشت دخالت دارد.[دو ماهنامه امان]

اللّٰهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ ، وَ رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیعِ ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ ، وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالزَّبُورِ ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَ الْحَرُورِ ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ وَ الْأَنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ ....

(متن کامل دعای عهد در کتاب مفاتیح الجنان موجود است.)

  دانلود فایل صوتی قرائت دعای عهد با صدای استاد فرهمند

(1.97 مگابایت)

 

187y

 

کـاش روزی بـرسـد، که به هم مژده دهیم...

یوسـف فـاطـمـه آمـد

دیـدیـــ....؟!

مـن سـلامـش ک‍ـردم...

پاسـخـم داد امـام،

پاسـخـش طـوری بـود!!

با خودم زمزمه کردم که امام‌...

میشناسد مگر این بی سر و بی سامان را؟!...

و شـنـیـدم فـرمـود...:

تو همانی که «فـــرج» میخواندی...

اِلٰهی عَظُمَ الـبلا...

 

منابع : 

واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان (در شبکه های اجتماعی Mahdiaran@)  ؛ موسسه مصاف masaf.ir ؛

فایل های صوتی ادعیه از سایت موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام ahlolbait.com ؛