{تربیت مهدوی - شماره 28}

 

دوران نوجوانی (بلوغ) و جوانی در تعالیم اسلامی، دورهٔ وزارت فرزند است. در دورهٔ بلوغ، تغییرات هورمونی موجب تحولات چشمگیر در جسم و جان نوجوان می‌شود؛ پس او نیازمند توجه، محبت و حمایت بیش از پیش است. این دوران، دورهٔ کارآموزی و کسب تجربه، خودسازی و کسب آمادگی است. اگر در مراحل قبل، مهدی‌شناسی را به او آموزش داده‌ایم، در این دوران، آموزش و تربیت او به‌عنوان جوانِ مهدی‌یاور ادامه یافته و شتاب می‌گیرد.

فرزند در هفت سال سوم زندگی، وزیر، ملازم (یار و همراه) و مشاور والدین و دارای روحیهٔ تشخص‌طلبی و استقلال‌جویی است؛ یعنی باید مسئولیت‌های جدّی بپذیرد و به‌عنوان عضوی فعال و کارآمد نقش‌آفرینی کند. پس باید در این دوران، شخصیت و احترام زیادی برای او قائل شویم، به توانایی‌ها و علایقش توجه کنیم و او را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهیم.

ما باید غیرمستقیم بر او نظارت کنیم و از امرونهی بپرهیزیم. اگر او را از کاری منع کردیم، پیشنهادات و راهکارهای جایگزین را نیز به او بگوییم. فرزند ما در جوانی باید نسبت به پدر حقیقی‌ خود (امام زمان) نقش‌آفرینی کند و والدین به خاطر تجربه، دلسوزی و خیرخواهی، بهترین افراد برای یاریِ او در این راه هستند.

 

28ah

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)