بیعت مشروط
«بُرِش اوّل»
او را به یاری خود خواند؛ ابتدا مخالفت کرد اما سپس به صورت مشروط موافقت کرد.
- «من، هم عیالوارم و هم به مردم مقروض هستم؛ اگر به من اجازه دهی، هنگامی که هیچ جنگجویی در کنارت نیافتم، بازگردم و فقط تا آنجا بجنگم که برایت سودمند باشد و بتوانم از تو دفاع کنم.»
و او نیز پذیرفت...
«بُرِش دوّم»
دیدم یارانش کشته شدهاند و نوبت به او و خاندانش رسیده است...
خدمتش آمدم و گفتم: «یابن رسولالله! به خاطر دارید که بین من و شما چه شرطی بود؟»
فرمود: «آری، من بیعت خود را از تو برداشتم. ولی تو چگونه میتوانی از بین سپاه دشمن فرار کنی؟»
ضحاکبن عبدالله گفت: «من اسب خود را در خیمهای پنهان کردهام و به همین علت بود که پیاده میجنگیدم...»
داستان شخصی همچون ضحاک نشانهٔ این است که ما هم میتوانیم تا دقایق آخر همراه امام باشیم و غربت امام را ببینیم اما باز هم غریب رهایش کنیم و تنهایش بگذاریم.
به راستی ما کجای تاریخ ایستادهایم؟
آیا «مهدی بیا» گفتنهای ما هم مشروط است؟ آیا فقط در آسودگی و راحتی او را میخواهیم و اگر اوضاع را کمی سخت ببینیم، رهایش میکنیم؟ بیعتهای ما چه رنگ و بویی دارد؟
منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)