{از تولد تا امروز - شماره 3}

 

علی گفت: «من شنیدم در طول تاریخ، خیلی‌ها منکر تولد حضرت شدن.»

گفتم: «درسته. یکی از دلایل شکل‌گیری این شبهه این بود که شرایط اجتماعی جوری بود که امام‌حسن‌ عسکری، مجبور بودن برای حفظ جان فرزندشون، خبر تولد ایشون رو مخفی کنند؛ درست مثل زمان تولد حضرت موسی. برای رد این شبهه، هم دلایل عقلی و هم دلایل روایی وجود داره.

دلایل روایی یعنی احادیث و بشارت پیامبر و همۀ امامان دربارۀ ولادت امام زمان به‌عنوان فرزند امام‌حسن‌ عسکری. به‌علاوه، بعد از تولد هم افراد زیادی از ولادت حضرت باخبر بودند و حتی حضرت رو دیده بودند.

یکی از بچه‌ها پرسید: «مثلاً کی؟»

_ حکیمه‌ خاتون، دختر امام جواد و عمهٔ امام حسن‌ عسکری در شب تولد حضرت، در کنار حضرت ‌نرجس بوده و خبر تولد حضرت رو با جزئیات نقل کرده. به جز ایشون، مورخین شیعه از جمله مرحوم کلینی و شیخ مفید یا علمای اهل سنت مثل شَعرانی، در کتاب‌های خودشون به ولادت حضرت اشاره کردن.

شهاب گفت: «کسی در اون دوران امام زمان رو دیده؟»

_ بله، بعضی از شیعیان خاص و معتمد امام حسن ‌عسکری از جمله: احمدبن‌اسحاق و جمعی از شیعیان همراهش، اصحاب امام هادی، وکلای امام‌حسن‌ عسکری و نواب اربعه. بعضی از این افراد، قبل از غیبت و بعضی در دوران غیبت صغری، امام زمان رو ملاقات کرده بودند.

کاوه گفت: «چه دلیل عقلی‌ای برای اثبات تولد حضرت وجود داره؟»

_ ساده‌ترین دلیل اینکه حکمت خدا اقتضا می‌کنه که زمین هیچ‌وقت از حجت خدا خالی نباشه. مثلاً در آیهٔ ۷ سورهٔ رعد، این‌طور به این موضوع اشاره شده: «وَ لِکُلِّ قَومٍ هٰاد؛ یعنی برای هر قومی، راهنمایی از طرف خدا فرستاده شده.» پس حتماً مردم زمان ما هم راهنمایی الهی دارند؛ هرچند که از دیدنش محروم هستیم.

 

3ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)