{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 31}

 

در مورد مسئلهٔ ورود دین به عرصهٔ حکومت همیشه دو نظر متفاوت وجود داشته و در مقابلِ افرادی که مفهوم حکومت بر پایهٔ دین را مطرح می‌کنند عده‌ای هم رابطهٔ دین با حکومت را، رابطه‌ای حداقلی می‌دانند. اما اگر نگاهی واقع‌بینانه به مبانی دین اسلام داشته باشیم قطعاً به این موضوع می‌رسیم که اسلام دینی کامل بوده و به تمامی شئونات زندگی بشر پرداخته و برای آنها برنامه دارد و قطعاً یکی از شئونات اصلی زندگی انسان، همین زندگی اجتماعی بشر می‌باشد. علاوه بر آن همان‌طور که قبلاً هم(در قسمت دلایل عقلی) گفته بودیم در اسلام احکامی داریم که اصلاً بدون تشکیل حکومتی بر پایهٔ دین، نمی‌توانیم برای آن‌ها محلی برای اجرا پیدا کنیم.

کامل‌ترین مدل حکومت دینی هم قطعاً زمانی شکل خواهد گرفت که شخصی در مسند امور قرار بگیرد که آگاهی کامل به مبانی اسلام داشته باشد و در حال حاضر در نبود ائمه معصومین، جانشین این بزرگواران یعنی ولی فقیه تنها کسی خواهد بود که شایستگی این موضوع را دارد.

در نتیجه دین مجموعه‌ای کامل از دستورات برای اداره زندگی بشر است که قطعاً در پرتوی این دستورات و قبول حکومت الهی است که انسان می‌تواند به سعادت کامل خودش برسد.

 

31ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)