{از تولد تا امروز - شماره 31}

 

دلم می‌خواست از تاثیر مباحث در بچه‌ها مطمئن بشم، برای همین بعد از تدریس درسشون، بحث‌های مهدوی‌مون رو با محک زدن بچه‌ها شروع کردم.

بیاین یه جمع بندی از فعالیت‌های امام زمان در دوره غیبت صغری داشته باشیم. لطفاً همه مشارکت کنید.

محسن گفت: با شروع غیبت صغری، امامت و خلافت از امام حسن عسکری به امام مهدی منتقل شد و ایشون در غیبت زندگی می‌کردند و فقط خواص شیعه ایشون رو ملاقات می‌کردند.

گفتم: ارتباط ایشون با بقیه مردم چطور بود؟

علی گفت: امام از اوضاع و احوال مردم مطلع بودند. رهبری و اداره تمام مردم به خصوص شیعیان و تدبیر امور رو در دست داشتند. به‌وسیلهٔ نوّاب به سوالات جواب می‌دادند و مشکلات مردم رو رفع می‌کردند. امر و نهی و عزل‌ونصب می‌کردند. انگار در همه حال در اجتماع حاضر بودند و چیزی از نظرشون پنهان نبود.

کاملا درسته. امام مدام با نمایندگان و وکلای خودشون ارتباط داشتند و اوامر لازم رو به اون‌ها می‌دادند؛ اون‌ها رو ارشاد و راهنمایی می‌کردند و چنانچه ضرورت پیدا می‌کرد، اتخاذ تدابیر خاص رو به اونها امر می‌کردند.

در بیشتر موارد شیعیان رو به نوّاب ارجاع می‌دادند. مثلاً به کاروان دوم اهل قم امر فرمودند که به عثمان بن سعید عمری در بغداد مراجعه کنند؛ یعنی شیعیان ایشون رو می‌شناختند و درباره مسائل فقهی، مالی و اجتماعی به اون مراجعه می‌کردند و به دیانت و امانت‌داری او شکی نداشتند.

ادامه دارد...

 

31ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)