{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 39}

 

در نگاهی کلی به مباحثی که از ابتدا مطرح شده، می‌توانیم بگوییم تا اینجا مباحثی را پیرامون ضرورت وجود ولی فقیه، میزان اختیارات، بررسی برخی شبهات و هچنین ویژگی‌های نظام ولایت فقیه را مطرح کردیم.

نکته‌ای که لازم است در این‌جا به آن بپردازیم، این است که اگر نگاهی به اهداف تشکیل حکومت‌های مختلف در جهان داشته باشیم، و ببینیم آیا به دنبال برپایی حکومت الله در جهان بوده‌اند و یا اهداف شخصی دیگری را مدنظر داشتند، می‌توان گفت، تقریباً تمامی حکومت‌ها یا از ابتدا هدفی الهی نداشتند و یا اگر هم در شعار اینگونه هدفشان را مطرح کردند ولی در عمل به دنبال اهداف دیگری رفتند. ما هم این مسئله را تایید می‌کنیم که هرگونه حکومتی که بر پایهٔ مبانی الهی بنا نشده باشد قطعاً مردود خواهد بود. به عبارتی خداوند با فرصت دادن به انسان‌ها، بر تمامی بشر اتمام حجت کرده و این موضوع را ثابت کرده که خود بشر به تنهایی و بدون توجه به خداوند قطعاً نمی‌تواند به سعادت ابدی برسد.

باید دانست، نظام ولایت فقیه که به دنبال استقرار توحید و قوانین الهی بر روی زمین است، نه تنها در مسیر مخالف حکومت امام زمان نبوده، بلکه به عنوان حرکتی در جهت آماده سازی زمینه‌های ظهور حضرت حجت برای برپایی حکومت جهانی به حساب آمده و می‌شود نظام ولایت فقیه را به دریچه ای رو به ظهور تشبیه کنیم.

 

39ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)