{ادعیه و زیارات مهدوی - شماره 15}

 

شهید اوّل رحمة الله علیه در کتاب «ذکرى» میگوید: ابن ابى عقیل براى قنوت دعایى که از امیر مؤمنان على علیه السلام روایت شده؛ برگزیده، و آن دعا اینست:

أللَّهُمَّ إِلَیْکَ شَخَصَتِ الْأَبْصارُ، وَنُقِلَتِ الْأَقْدامُ، وَرُفِعَتِ الْأَیْدی، وَمُدَّتِ الْأَعْناقُ، وَأَنْتَ دُعیتَ بِالْأَلْسُنِ، وَ إِلَیْکَ سِرُّهُمْ وَ نَجْواهُمْ فِی الْأَعْمالِ، رَبَّنَا افْتَحْ بَیْنَنا وَبَیْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَیْرُ الْفاتِحینَ. أَللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ غَیْبَةَ نَبِیِّنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنا، وَکَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَتَظاهُرَ الْأَعْداءِ عَلَیْنا، وَوُقُوعَ الْفِتَنِ بِنا، فَفَرِّجْ ذلِکَ اللَّهُمَّ بِعَدْلٍ تُظْهِرُهُ، وَ إِمامِ حَقٍّ تُعَرِّفُهُ، إِلهَ الْحَقِّ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.

ترجمه : خداوندا دیده ها به سوی تو دوخته شده، و گامها به سوی تو به حرکت در آمده، و دستها سوی تو بلند گشته، و گردنها سوی تو کشیده شده، و تو با زبانها خوانده شده ای، و سر و راز آنان در اعمال به سوی توست پروردگارا در نزاع ما و امت، بحق حکم فرما تو بهترین حکم کنندگانی. خداوندا ما از فقدان پیامبران، و غیبت اماممان، و اندکی تعدادمان، و افزونی دشمنمان، و غلبه دشمنان بر ما، و دامنگیر شدن آشوبها به ما به تو شکایت می آوریم، خداوندا پس تمام اینها را به دست عدالتی که آشکارش سازی، و امام بر حقی که او را بشناسیم از ما بزدای، ای معبود حق این دعا را مستجاب فرما ای پروردگار عالمیان.

و همچنین میگوید: براى من نقل شده است که امام صادق علیه السلام به شیعیان خود دستور میفرمود که در قنوت بعد از کلمات فرج (لَا اِلهَ الَّا اللَّهِ الحَلِیمُ الکَریم…) این دعا را بخوانند.

[بحار الأنوار ج۸۵ / ص۲۰۷]

 

15p

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)