{نقش ایرانیان در ظهور - شماره 21}

 

همان‌طور که در پیام‌های قبلی گفته شد، می‌توان یکی از موارد مقدمه‌سازی برای ظهور امام مهدی را تشکیل حکومت اسلامی دانست. البته قابل ذکر است که روایاتی در مورد بر حق نبودن قیام‌هایی که قبل از ظهور رخ‌ می‌دهد وجود دارد که برخی از این روایت‌ها یا از نظر سندی صحیح نیستند یا این روایات اشاره به قیام‌ها و حکومت‌هایی دارند که در مسیر اسلام و اهل بیت حرکت نمی‌کنند و قصدی برای تحویل حکومت به صاحبان اصلی آن یعنی اهل بیت ندارند.

امام صادق در همین رابطه می‌فرمایند: «...توجه داشته باشید که قیام‌ها بر چه اساس و هدفی شکل می گیرند...»

امّا در دوران معاصر، انقلاب اسلامی ایران یکی از قیام‌ها و حرکت‌هایی بود که در مسیر اهل بیت آغاز شد و هدف نهایی آن را می‌توان نزدیکی دل‌های شیعیان، وحدت، همدلی و فراهم آوردن مقدمات برای حکومت عدل جهانی و نزدیک‌شدن ظهور و تحویل آن به امام مهدی نام برد.

تا قبل از انقلاب، تصور مردم این بود که میان دین و حیات بشر و دنیایِ مدرن، مرزی کشیده شده است و این دو هیچ‌گاه در یک‌جا با هم دیده و جمع نمی‌شوند اما انقلاب اسلامی با تحوّلی دوران‌ساز به طرح رویکردی جدید از دین و آموزه‌های مهدوی پرداخت و برداشتی نو و کارآمد از نقش‌آفرینیِ دین در جامعه ارائه داد و ثابت کرد اگر آموزه‌های مهدویت، نیاز اصلی جوامع به شمار آید، قطعاً باعث حرکت و تحوّل آن‌ها خواهد شد.

[کافی، ج ۸، ص ۲۶۴]

 

21ac

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)