{یمانی دروغین - شماره 9}
در ادامهٔ پیام قبل و در پاسخ به ادعای یمانی بودنِ احمدالحسن به اینجا میرسیم که هیچ روایتی ما را به واجب بودنِ شناخت خراسانی و سفیانی سفارش نکرده است.
یمانی نیز مانند خراسانی و سفیانی از داشتن روایاتی که بتوان از آنها شناختی بهدست آورد، بیبهره است. به همین علت، ما هیچ وظیفهای در قبال شناخت یمانی نداریم.
اما میتوان این دو مورد مهم را به عنوان ملاکی برای شناخت یمانی دانست:
1️⃣ خروج یمانی: در روایات مربوط به یمانی آن چیزی که بیان شده و موضوع اصلی روایات است، خروج این فرد است و پیروی از او زمانی مشروعیت پیدا میکند که خروج کند، نه اینکه پنهان باشد. نکتهٔ مهمتر اینکه حتی در صورتی که شخص یمانی قبل از خروج شناخته شود، باز هم هیچ دلیلی برای اطاعت از او قبل از خروج وجود ندارد.
2️⃣ همزمانی با خروج خراسانی و سفیانی: بر اساس دو روایت، خروج یمانی باید با خروج سفیانی و خراسانی در یک روز اتفاق بیفتد. بنابراین شاخصهٔ شناخت یمانی، خروج سفیانی و خراسانی است.
این در حالی است که هنوز سفیانی و خراسانی خروج نکردهاند. بنابراین ادعای یمانی بودنِ احمدالحسن، باطل است.
[الارشاد، ج ۲، ص ۳۷۵]
منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)