{مهدویت و ولایت فقیه - شماره 17}

 

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های حکومت‌های استبدادی، فرا‌قانونی بودنِ دامنهٔ قدرت و نبود نظارت بر آن‌هاست. برای فهمیدن این ادعا که آیا نظام ولایت فقیه نیز به شیوهٔ دیکتاتوری اداره می‌شود یا نه، کافیست ببینیم آیا ویژگی حکومت دیکتاتوری در شیوهٔ حکومت‌داری ولایت فقیه نیز وجود دارد یا خیر؟

با وجود اینکه ولایتِ فقیه جامع‌الشرایط به صورت مطلق است، اما مطلق بودن به معناى بى‌قید و شرط بودن اِعمال قدرت نیست بلکه بدین معناست که اختیارات او، محدود به حوزه‌اى خاص از مسائل اجتماعى نمی‌شود و همهٔ آنچه را که یک حکومت با آن درگیر است، در بر مى‌گیرد.

اما اِعمال قدرت در هر حوزه‌ای، باید بر اساس موازین اسلام و قانون باشد. همچنین خودِ قوانین اسلامی به منزلهٔ چهارچوب و ناظری بر اَعمال ولیّ فقیه است و ولیّ فقیه نیز خود را ملزم به اجرای احکام و قوانین اسلام می‌داند.

در نظام ولایت فقیه، جایگاه ولیّ فقیه تفاوتی با بقیهٔ مردم ندارد و همه در برابر قوانین الهی یکسان هستند. همچنین ولیّ فقیه تنها تا زمانی که شرایط ولایت را داشته باشد، در این جایگاه قرار دارد، در حالی که هیچ‌کدام از این موارد در حکومت‌های استبدادی رعایت نمی‌شود. پس قطعاً ولایت فقیه مبتنی بر نظام استبدادی نیست، بلکه در مقابل آن و مانع شکل‌گیری حاکمیت دیکتاتوری است.

 

17ae

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)