{آخرالزمان - شماره 32}

 

آسیب بزرگی که همواره انسان ها را از یاد خداوند و آخرت دور می‌کند، توجه بیش از حد به دنیا و بزرگتر جلوه دادن دنیا نسبت به آخرت است. ما همیشه می‌خواهیم بیشتر در این دنیا بمانیم، بیشتر از لذت هایش استفاده کنیم و بیشترِ عمر خود را صرف ارضای امیال جسمی و روحی کنیم. به سختی می‌پذیریم که بعد از مدتی، دیگر در این دنیا نیستیم.

خلاصه ی نگاه خدا به دنیا که در آیه های متعدد قرآن به آن اشاره شده، این جمله کلیدی است: «دنیا، سرای آزمایش، بازیچه، کالای اندک و فریبنده است.» (١)

بنابراین، گام سوم رهایی از فتنه های آخرالزمان، در کلام امیرالمومنین اینگونه بیان می‌شود: «هرکس از ما پیروی کند، گمراه نشود، و هرکه منکر ما شود، هدایت نگردد؛ و آنکه با زبان ما دشمن ما را کمک دهد، نجات نیابد؛ و آنکه ما را واگذارد، یاری نشود؛ پس به طمعِ دنیای پوچ و بی ‌ارزشی که سرانجام از شما دور شود و شما نیز از آن زوال یابید، از ما روی نگردانید. زیرا هرکس دنیا را بر ما ترجیح دهد، افسوس فراوان دارد.» (٢)

خداوند متعال (از زبان فرد دنیا طلب) در قرآن می‌فرماید: «ای وای بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و در حقّ خود ظلم و تفریط کردم.» (٣)

[١- کهف/۷؛ رعد/۲۶؛ حدید/۲۰؛ انعام/۷۰؛ ٢- بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۶۲؛ ٣- سوره زمر/۵۶]

 

32gg

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)