{از تولد تا امروز - شماره 19}


علی گفت: علّت این همه تأکید در معرفی نایب سوم چی بود؟
موشکافی و دقت علی من رو خوشحال کرد.
در جواب سوالش گفتم: جناب «حسین‌بن روح» برخلاف دو نایب قبلی در بین شیعیان جایگاه چندان ویژه‌ای به‌جهت ارتباط با امامان نداشت. اگرچه از نزدیکان خاص «محمد‌بن عثمان» بود، راز سپردن نیابت به او به‌خاطر اخلاص و فداکاری‌اش بود.
در ادامه گفتم: اولین نامه‌ای که «حسین‌بن روح» از حضرت دریافت کرد، شامل درود فراوان از جانب امام مهدی به او بود و از اون زمان به وظیفهٔ خودش مشغول شد.
بهرام گفت: مدّت نیابت ایشون چقدر بود؟
پاسخ دادم: ایشون به مدّت ۲۱ سال مقام نیابت و سفارت امام رو برعهده داشت.
نکتهٔ قابل عرض دیگه در مورد نایب سوم، اوضاع سخت دوران نیابت ایشونه‌. به‌طوری که اجبار به رعایت تقیه شدیدتر از قبل بود. حتی وانمود می‌کرد که اعتقاد به مذهب اهل سنت داره تا از این طریق بتونه وظایف خودش رو انجام بده.
ایشون در ایام سفارت خودش، شدیداً با انحرافات و ادعاهای انحرافی از جمله ادعای نایبان دروغین مبارزه کرد تا اینکه در سال ۳۲۶ هجری از دنیا رفت و نوبت نیابت نایب چهارم رسید.
به ساعت نگاه کردم. زمان کلاس به پایان رسیده بود. به بچه‌ها گفتم: به نظرم بهتره ادامهٔ بحث رو بذاریم برای جلسه آینده. بد نیست قبل از کلاس ریاضی یه آبی به صورتتون بزنید.

 

19ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)