{پرسش و پاسخ مهدوی - شماره 18}

 

باید توجّه داشت که یاران حضرت، منحصر در ۳۱۳ نفر نیست؛ زیرا حضرت، دارای سه گروه یار است که گروه اول آنان، ۳۱۳ نفرند. اینان، فرماندهان و بزرگان لشکر حضرت محسوب میشوند و موالیان ایشان اند. طبیعی است که هر لشکر، تعدادی محدود فرمانده دارد و بقیه، تحت نظر اینان در لشکر حضرت به سر می برند و امام را یاری میکنند. پس این نوع انحصار، تبعیض نیست، با توجه به این که یاران گروه دوم را لشگر ده هزار نفری و یاران گروه سوم را عموم مؤمنان تشکیل میدهند.

گفتنی است که دلیل خاصی در این که چرا یاران گروه اول ۳۱۳ نفر هستند وارد نشده است. شاید بتوان گفت: این که تعداد یاران امام مهدی همچون یاران پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ بدر ۳۱۳ نفر است برای آن است که یاد و خاطره جنگ زیبای بدر زنده شود. جنگی که مسلمانان عده کمی بودند با تجهیزات نامناسب، و فقط تکیه بر خدا داشته و با ایمان وارد معرکه جنگ شدند. هدف حفظ اسلام و دین بود.

امداد‌های خاص و ویژه الهی نازل شد، چنانچه در ابتدای سوره انفال (آیات ۷-۱۴) به آن اشاره شده است. جنگی که همه گروه‌های مسلمان آن زمان، در آن حضور داشتند. افراد سپاه از همه اقشار و سنین مختلف تشکیل شده بود و پیروزی قاطع مسلمانان در آن رقم خورد و بسیاری از سران مشرک و کافر سپاه مکه کشته شدند.

[کتاب آفتاب مهر؛ پرسش ها و پاسخ های مهدوی]

 

18m

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)