{ویژگی یاران امام زمان - شماره 34}

 

یکی از ویژگی‌های مهم یاران امام زمان ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری است. یاران حضرت، ایشان را به شایستگی می‌شناسند و به او اعتقاد دارند. امام سجاد می‌فرماید: «اَلْقائِلینِ بِاِمامَتِّهِ؛ آنان قائل به امامت امام مهدى هستند.»*۱ البته این معرفت، فقط شناخت شناسنامه‌ای نیست بلکه معرفت به حق ولایت است.

نمونهٔ بارز ولایت‌مداری را می‌توان در سپاه حسین بن علی در روز عاشورا دید. وقتی حبیب بن مظاهر در لحظات آخر عمرِ مسلم بن عوسجه به کنار او آمد، مسلم به او وصیت کرد که دست از امام برندارد تا در راه او کشته شود.*۲ یاران امام زمان نیز عاشق مولای خود هستند و به فرمودهٔ پیامبر اکرم در پیروی از مولای خود، تلاش‌گر و کوشایند.*۳

آنان بازوان پُرتوان امام و مطیع محض او هستند. تمام تلاششان اجرای فرامین امام است. «مُجِدُّونَ فُی طاعَةِ اللّهِ وَ طاعَتِهِ؛ تلاش‌کننده در طاعت خدا و طاعت او هستند.»*۴ دستور و خواست امام، محور تمام حرکات آنان است؛ در مسیر کمک به اهداف او قدم بر می‌دارند و با انگشت اشارهٔ او حرکت می‌کنند.

اگر به تو بگویم که یکی از خواسته‌های مهم امام زمان از شیعیانش، گناه نکردن است، آیا حاضری به خاطر خواست و شادی امامت گناهانی که مانع ظهور اوست را ترک کنی؟ این یکی از آزمون‌های ولایت پذیریست.

[۱. منتخب الاثر، ص ۲۴۴؛ ۲. سید بن طاووس، لهوف، ص۱۳۳؛ ۳. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص ۶۳؛ ۴. یوم الخلاص، ص ۲۱۳]

 

34ab

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)