{از تولد تا امروز - شماره 20}

 

از وقتی که کلاس، رنگ و بوی مهدوی به‌خود گرفته بود، بیشتر از قبل منتظر رسیدن روز دوشنبه بودم. جلسهٔ سوم رو به روال قبل، آغاز و بعد از پرسیدن چند سؤال از بچه‌ها برای یادآوری مطالب جلسهٔ گذشته، معرفی نایب چهارم رو شروع کردم:

- «ابوالحسن علی‌بن محمد سمری» چهارمین و آخرین نایب خاصّ امام زمان و از اصحاب امام حسن عسکری، بعد از وفات حسین‌بن روح به مدت سه سال نایب امام زمان بود. ایشون هم مثل سه نایب دیگه، مورد وثوق و اطمینان بود، ولی مثل اون‌ها فعالیت گسترده‌ای نداشت.

محسن گفت: «علّت این تفاوت چیه؟»

در جواب گفتم: «چون در اون سال‌ها مملکت اسلامی پر از ظلم و ستم و خونریزی و درگیری بود؛ یعنی اموری که با برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی منافات داشت. همین اوضاع، تأثیر قابل‌توجهی در عزم امام برای قطع جریان نیابت، بعد از وفات سمری و شروع غیبت کبری داشت.

امام زمان چند روز قبل از وفات نایب چهارم توقیعی برای ایشون ارسال کرد و سمری رو از پایانِ دورهٔ نیابت خاص و مرگ او و هم‌چنین پایان دورهٔ غیبت صغری باخبر و اون رو از تعیین جانشین برای خودش منع کردند.

یکی از نزدیکان سمری در مورد چگونگی وفات ایشون گفته: "۶ روز بعد از صدور توقیع امام به دیدن علی‌بن محمد رفتم. درحالی که درحال احتضار بود به او گفتم: «وصیّ تو کیست؟»

گفت: «برای خدا امری است که او رسانندهٔ آن است.» این رو گفت و از دنیا رفت."»

کوروش گفت: «و این‌گونه بود که غیبت کبری آغاز شد.»

ادامه دارد...

 

20ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)