{ویژگی یاران امام زمان - شماره 28}

 

یارانِ مهدى از شَمّ سیاسى فوق‌العاده بالا، آگاهى به زمان و مکان، قدرت تحلیل سیاسىِ مسائل جهانى و در یک کلام از بصیرت و روشن‌بینى قابل توجهى برخوردارند.

در برخى روایات این ویژگى آنان به قندیل‌هایى تشبیه شده که دلهایشان را روشن کرده است: «کَأَنَّ قُلُوبَهُمُ الْقَنَادِیل‏...»*۱

این بصیرت دینی باعث می‌شود از لحاظ فرمانبرداری و اطاعت در اوج قلّه‌ٔ ایمان و تسلیم در برابر امر حضرت قرار بگیرند و در برابر مولای خود مطیع باشند.

حضرت علی در مورد فتنه‌های آخرالزمان و نقش یاران حضرت فرموده‌اند: «بدانید آن کس از ما که فتنه‌هاى آینده را دریابد با چراغى روشنگر در آن گام مى‌نهد و بر همان سیره و روش پیامبر و امامان رفتار مى‌کند تا گره‌ها را بگشاید... آن‌گاه در آن فتنه‌ها، بصیرت قومى مانند تیز شدنِ شمشیر به دست آهنگر، تیز گردد، دیده‌هایشان به نور قرآن روشن می‌شود و حقیقتِ آیات در گوش‌هایشان نواخته می‌شود...»*۲

فرق آنان با ما این است که درهم شدنِ حق و باطل باعث سردرگمی آنان نمی‌شود زیرا ملاک‌های حق و باطل را می‌شناسند. برخلاف بسیاری از ما که حق را با افراد می‌سنجیم و دچار تعصب در پیروی از افراد و جناح‌های سیاسی هستیم.

[۱.بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸؛ 2.نهج البلاغه، خطبه ۱۵۰]

 

28ab

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)