{از تولد تا امروز - شماره 22}

 

با دقت تو صورت بچه‌ها متوجه شدم که چند نفرشون سوال دارند. جالبه! قبل از اینکه من بگم «اگر سوالی دارید بپرسید»، سعید گفت:«وظیفهٔ نواب دقیقاً چی بوده؟»

گفتم: «نواب اربعه از جانب امام مسئول رسیدگی به برخی امور و انجام وظایفی خاص بودند که من به مهم‌ترین اون‌ها اشاره می‌کنم

1️⃣نخستین و مهمترین وظیفهٔ نایبان به‌ویژه نایب اول، یعنی عثمان‌ بن سعید، از بین بردن شک و تردید مردم دربارهٔ وجود امام زمان بود. یعنی نایبان باید به شیعیان ثابت می‌کردند که امام حسن عسکری فرزندی دارد که الان امامه و این فرد، نایب خاص اون حضرته

2️⃣دومین وظیفهٔ اونها حفظ جان امام مهدی از راه پنهان کردن نام و مکان حضرت بود؛ امری که دستور خود حضرت بود. امام در توقیعی به محمد‌بن عثمان تأکید کردند که از ذکر نام و نشان ایشون خودداری کنه و برای پنهان کردن نام و مکان حضرت تلاش کنه

3️⃣اما سومین وظیفهٔ نایبان، سازماندهی و سرپرستی سازمان وکالت بود. سازمانی که وظایفی مثل پاسخ به پرسش‌ها و شبهات دینی مردم، دریافت وجوه شرعی مردم و انتقال اون‌ها به نایبان و امام رو به‌عهده داشت»

 

22ag

 

منبع : کانال مهدیاران (Mahdiaran@)